UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

Fascynujące początki europejskiej porcelany. Barbara Szelegejd prezentuje jedne z najciekawszych dzieł z kolekcji wilanowskiej, największy w Polsce zespół kamionki Johanna Friedricha Böttgera, słynnego alchemika Augusta II Mocnego. Autorka omawia również inne wilanowskie przedmioty wykonane z czerwonej i czarnej kamionki oraz ich naśladownictwa, między innymi autorstwa tajemniczego Ignacego Ceyzika.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Galeria Magazynowa w Markoniówce

Markoniówka.jpg

Od 13 września 2017 roku zapraszamy do zwiedzania nowo otwartej Galerii Magazynowej w Markoniówce!

Galeria Magazynowa to przestrzeń ekspozycyjna, która powstała w Markoniówce – niewielkim, trzykondygnacyjnym budynku przylegającym do południowego skrzydła pałacu. Pierwotny, piętrowy budynek został wzniesiony na polecenie księżnej Izabeli Lubomirskiej przez Szymona Bogumiła Zuga w latach 1775–1778 z przeznaczeniem na pawilon kąpielowy. Apartamenty pawilonu połączono z pokojami księżnej znajdującymi się w skrzydle pałacu. W XX wieku budynek rozbudowano, nadając bryle obecny kształt.

Wyjątkowy charakter ekspozycji Galerii Magazynowej pozwala na prezentację cennych dzieł sztuki, które z wielu przyczyn od lat nie były pokazywane. Zgromadzono tutaj ekskluzywną kolekcję wyrobów sztuki złotniczej, oryginalne tkaniny ścienne z apartamentów królewskich oraz kolekcję przedmiotów z Dalekiego Wschodu, zawierającą dzieła zdobione kilkoma rodzajami laki, emaliowane metalowe naczynia, bogaty zbiór porcelany oraz akwarelowe malowidła na papierze. Nowoczesna przestrzeń pawilonu została wyposażona w specjalnie zaprojektowane gabloty umożliwiające zwiedzającym oglądanie delikatnych eksponatów z bardzo bliskiej odległości.

gabloty_markoniówka.jpg

Udostępnianie magazynów muzealnych daje możliwość oglądania przedmiotów dotychczas niedostępnych, wymagających szczególnych warunków prezentacji, a także czekających na konserwację lub będących w jej trakcie. Wizyta w magazynach muzealnych to niezwykła szansa na podziwianie obiektów z niedostępnej dotychczas perspektywy.

Zaprezentowane w galerii dzieła wykonane z drogich metali, m.in. srebra, srebra złoconego i brązu złoconego, stanowiły ozdobę domu oraz świadczyły o majętności i guście właściciela. Ze względu na drogocenny surowiec nie zachowało się wiele przykładów tych luksusowych artykułów. W przypadku nagłej potrzeby uzyskania gotówki lub nawet zmieniającej się mody takie wartościowe przedmioty często przetapiano. Inwentarz sporządzony po śmierci Jana Sobieskiego mówi o zgromadzonej przez króla imponującej kolekcji 400 srebrnych naczyń i ozdób stołu pochodzących z najznakomitszych warsztatów europejskich, m.in. augsburskich, gdańskich i norymberskich. Kolejni właściciele Wilanowa przyczynili się do powstania wspaniałego zbioru empirowych sreber i brązów francuskich wykonanych w pracowniach największych mistrzów paryskich, dostawców dworu cesarskiego.

Oprócz wyrobów sztuki złotniczej w galerii można też zobaczyć surowce i półfabrykaty, z których takie przedmioty powstają, oraz narzędzia służące do ich formowania za pomocą technik takich jak: kucie, repusowanie czy odlewanie.

Markoniówka_ekspozycja.jpg

Oryginalne tkaniny ścienne z apartamentów królewskich wyprodukowane zostały najpewniej we Włoszech przed 1730 r. na zlecenie drugiej właścicielki wilanowskiej rezydencji Elżbiety Sieniawskiej. Tkaniny typu velours de Gênes zdobiły ściany antykamer i sypialni pary królewskiej oraz Gabinetu Holenderskiego. Zmienne warunki klimatyczne przez dziesiątki lat eksponowania destrukcyjnie wpłynęły na stan welurów w niektórych apartamentach. Cześć z nich została zdjęta oraz zastąpiona kopiami wykonanymi tymi samymi technikami i z użyciem takich samych materiałów, co XVIII-wieczne oryginały. W gablotach Galerii Magazynowej można zobaczyć welury z Gabinetu Holenderskiego i Sypialni Króla.

Na wystawę w Galerii Magazynowej składają się również licznie zgromadzone dzieła sztuki Dalekiego Wschodu. Większość z nich pochodzi z XVIII wieku, dlatego nie do końca współgrały one z ekspozycją w komnatach królewskich, nawiązującą do czasów Jana III. Tak duża i różnorodna kolekcja potrzebowała specjalnej przestrzeni wystawienniczej. Umieszczenie orientalnych zabytków w Galerii Magazynowej jest także związane ze stanem ich zachowania. Dzieła z bardzo kruchej porcelany lub pokryte drogocenną laką, a także światłoczułe i delikatne malowidła akwarelowe na papierach wymagają szczególnych warunków ekspozycji oraz przechowywania – takich, gdzie panują optymalne warunki oświetlenia, temperatury i wilgotności. Dotyczy to również przedmiotów niedawno konserwowanych, by utrzymać je w jak najlepszym stanie. Aby zapewnić kolekcji najkorzystniejsze warunki, ekspozycja japońskiej laki będzie zmieniana co trzy miesiące, ponieważ taki jest dopuszczalny okres wystawiania jej na działanie światła.

Kolekcja militariów prezentuje przykłady broni białej, w tym szable tureckie, wykonane z twardej i sprężystej stali zwanej damasceńską. Ich rękojeści często zdobione są złotem, srebrem lub masą perłową. Dekoracje szabli i pochwy wskazywały na rangę jej właściciela.

W galerii eksponowane są również przykłady broni palnej – arkebuzy myśliwskie inkrustowane kością słoniową w wici roślinne i w przedstawienia myśliwskich scenek rodzajowych oraz egipska janczarka zdobiona rytym ornamentem roślinnym i wysadzana koralem. Zgromadzone w wilanowskiej kolekcji zegary, prezentowane zarówno w Galerii Magazynowej, jak i wielu pałacowych wnętrzach, możemy sklasyfikować na wiele sposobów. Jedną z możliwości jest podział ze względu na miejsce prezentacji czasomierza. Stąd pojawiają się takie określenia jak zegary konsolowe, stołowe, podłogowe czy kominkowe. 

Magazyny Zbiorów otwarte dla publiczności ‒ nowa koncepcja profilaktyki muzealnej

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
metale_markoniówka.jpg

Magazyny Zbiorów otwarte dla publiczności ‒ nowa koncepcja profilaktyki muzealnej (artykuł)

Ciekawość i potrzeba odkrywania, za którymi podążają skłonność do zbieractwa i gromadzenia przedmiotów, upodobanie do klasyfikowania i porządkowania świata, a …

Deybel_MNW-fragm3.jpg

Markoniówka – od Pawilonu Kąpielowego Izabeli Lubomirskiej do galerii magazynowej (artykuł, Silva Rerum)

Markoniówka, dawny pawilon mieszkalny przylegający do południowego skrzydła pałacu, swoją nazwę zawdzięcza architektom Marconim – autorom przebudowy z końca XIX …

Markoniówka.jpg

Jak dbać o dzieła sztuki (artykuł, Silva Rerum)

Ważną rolą muzeów jest wypracowanie standardów opieki nad dziełami sztuki oraz ich propagowanie. Dziedzina, która się tym zajmuje, to konserwacja …

sepecik__laka_japonia_wil.2995.jpg

Sztuka Dalekiego Wschodu w galeriach magazynowych (artykuł, Silva Rerum)

W udostępnionej zwiedzającym części magazynu sztuki Dalekiego Wschodu można oglądać wiele interesujących i cennych obiektów. Zanim będzie można je poznać bliżej, warto zadać sobie pytanie: czemu zostały zgromadzone w tym miejscu, a nie w pałacowych wnętrzach?

surtout de table.jpg

Ekspozycja magazynowa – metale w Markoniówce (artykuł, Silva Rerum)

Fragment ekspozycji obejmującej metale prezentuje przedmioty przechowywane dotychczas w niedostępnym dla publiczności magazynie, wykonane z różnych stopów metali oraz różnorakimi …