nieslyszacy WCAG 2.0WCAG 2.0

Tematy

Patrząc na zdjęcia Tomka Sikory w naszym nowym albumie, mamy wrażenie, że uczestniczymy w niezwykłej historii: raz jest to wiktoriańska powieść grozy, fotoreportaż, pejzaż, a kiedy indziej emocjonalny pamiętnik młodej damy. Tomek Sikora dzięki swojej wyjątkowej wrażliwości uczy jak szukać tego czego nie widać.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Historia kolekcji

Już Jan III kolekcjonował dzieła sztuki i piękne przedmioty użytkowe. Z jego zbiorów, w których znalazło się m.in. 6 obrazów Rembrandta, zachowało się wszakże niewiele. W obecnej kolekcji  muzeum jedynie kilka dzieł możemy łączyć z mecenatem pierwszego właściciela wilanowskiego pałacu. Z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy wymienić dwie wspaniałe martwe natury namalowane przez Abrahama van Mignona, obraz „Madonny z Dzieciątkiem i św. Janem Chrzcicielem”, pochodzący ze szkoły włoskiej, czy parę portretów konnych Jana III i Marii Kazimiery. Najcenniejszym dziełem pochodzącym z XVII wieku jest niewątpliwie zdobiący apartamenty królewskie unikatowy zespół plafonów pędzla nadwornego artysty Jerzego Szymonowicza-Siemiginowskiego, przedstawiający cztery pory roku. Towarzyszą mu wybitnej klasy dekoracje sztukatorskie Sypialni Króla i Królowej, których autorstwo wiązane jest z warsztatem Antonia i Pietra Pertich.

Puchary i kufle - Antykamera Królowej

Kolejni właściciele pałacu w XVIII wieku uzupełniali kolekcję dzieł sztuki, kierując się zarówno smakiem artystycznym epoki, jak i historią rezydencji wilanowskiej. W 1805 roku zbiory zgromadzone w pałacu zostały udostępnione szerokiej publiczności dzięki Stanisławowi Kostce i Aleksandrze Potockim. Ich działania przyczyniły się w decydującym stopniu do stworzenia kolekcji wilanowskiej. Stanisław Kostka Potocki, polityk i działacz oświatowy, był również znanym architektem-amatorem, archeologiem i kolekcjonerem. Wśród jego zbiorów znalazły się znakomite przykłady malarstwa europejskiego i polskiego, wyroby złotnicze, biskwity, rzemiosło artystyczne, w tym imponująca kolekcja przedmiotów dalekowschodnich.

Potocki wyszukiwał również pamiątki związane z pierwszymi właścicielami pałacu, rodem Sobieskich. To z jego inicjatywy do wilanowskiej kolekcji trafiła bezcenna toaletka, należąca najprawdopodobniej do królowej Marii Kazimiery. Potocki nabył ją za niebagatelną sumę 300 ludwików w paryskim antykwariacie. Pozyskał również od spadkobierców króla Stanisława Augusta dwa wyjątkowej urody portreciki konne króla Jana III i królowej Marii Kazimiery, które stanowiły część wilanowskich zbiorów Sobieskich.

W bogatych zbiorach malarstwa znalazły się dzieła między innymi Lucasa Cranacha, Petera Paula Rubensa, Jana Lievensa, Eustache le Suera, Pompea Batoniego, Angeliki Kauffmann, Antona Graffa. Perłą kolekcji stał się – i pozostaje do dziś – „Portret konny Stanisława Kostki Potockiego” namalowany w 1781 roku przez wielkiego malarza francuskiego neoklasycyzmu, Jacquesa-Louisa Davida. To jedyne dzieło Davida w zbiorach polskich powstało w paryskiej pracowni mistrza na podstawie szkicu wykonanego zapewne przez innego artystę. Obraz pokazano na wystawie w Paryżu, gdzie zebrał pochlebne recenzje, między innymi od Denisa Diderota. Następnie przewieziono go do Warszawy.

Potomkowie Aleksandry i Stanisława Kostki Potockich powiększali wilanowskie zbiory, dostosowując jednocześnie wnętrza pałacu do potrzeb muzealnych. W XIX wieku powstały aranżacje Galerii Obrazów zwanej Muzeum, Gabinetu Etruskiego, mieszczącego niewielki fragment kolekcji waz antycznych, czy Pokojów Chińskich, w których obecnie znajdują się zbiory sztuki dalekowschodniej. Dziełem szczególnie cennym jest unikatowy stół typu nanban, z przepiękną dekoracją wykonaną z masy perłowej. To jeden z nielicznych zachowanych przykładów połączenia sztuki Dalekiego Wschodu z tradycją rzemiosła europejskiego.

Kolekcja wilanowska jest nieustająco powiększana, do najważniejszych powojennych nabytków należy zaliczyć wspaniały „Portret Marii Kazimiery z dziećmi” pędzla Jerzego Szymonowicza-Siemiginowskiego, czy pochodzące z pracowni Hyacinthe’a Rigaud portrety królewiczów Sobieskich – Aleksandra i Konstantego. Od roku 2012 część bogatych zbiorów wilanowskich dostępna jest w Google Art Project.

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
top15wilanowa.JPG

Wilanowski Top 15 (multimedium)

Wilanowski Top 15 to najcenniejsze, najbardziej niezwykłe i najpiękniejsze dzieła z kolekcji Muzeum Pałacu w Wilanowie. Pochodzą z całego świata …

70_pic-galeriaportretow-stanislaw_potocki.jpg

Najcenniejszy obraz kolekcji (film)

W Muzeum Pałacu w Wilanowie można oglądać wielki portret konny Stanisława Kostki Potockiego namalowany przez Jacques'a-Louisa Davida, wybitnego malarza Rewolucji Francuskiej, a potem piewcy Napoleona. Film jest opowieścią o tym portrecie, o oświeconym arystokracie, malarzu-rewolucjoniście, koniu i psie...

top_maly_cunctis.jpg

Wszystkim wstęp wolny (film)

Stanisław Kostka Potocki tworzył swoją kolekcję ze znawstwem i pasją. Dobierał dzieła tak, by dały one wyobrażenie o wszystkich okresach i stylach na przestrzeni wieków. W 1805 roku otworzył muzeum w pałacu wilanowskim, dostępne dla wszystkich. Dzieła sztuki miały służyć nie tylko edukacji artystycznej, ale również kształtować gusta estetyczne współczesnych Polaków. Tak jest do dziś.