UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

Jan Michał Kossowicz zabiera czytelnika w fascynującą podróż po nowożytnej Europie. Jego diariusz z lat 1682–1688 to niezwykle barwny opis podróży edukacyjnej, w którą wyruszył jako guwerner młodych wojewodziców ruskich Jana Stanisława i Aleksandra Jana, synów hetmana Stanisława Jabłonowskiego, dowódcy spod Wiednia. Autor diariusza opisał nie tylko przebieg edukacji młodych szlachciców, ale także liczne zabytki, dwory i miasta europejskie, które odwiedzili - od Pragi po Paryż, Londyn, Rzym i Madryt.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Komplet ołtarzowy z klasztoru księży filipinów w Studziannie

komplet_oltarzowy_studzianna-poswietne_fot_a_indyk.jpg

Bogato zdobiony komplet ołtarzowy ofiarował według legendy Jan III klasztorowi księży filipinów w Studziannie jako wotum po bitwie wiedeńskiej. Te drogocenne zabytki zachodnioeuropejskiego rzemiosła artystycznego należy interpretować jako wyraz szczególnej pobożności króla i szacunku żywionego względem sanktuarium. Wiadomo, że Sobieski nie tylko pielgrzymował do Studzianny jeszcze przed koronacją, lecz także modlił się tam w drodze do Wiednia.

Na komplet ołtarzowy składają się dwa świeczniki i krucyfiks – drobne, precyzyjnie wykonane przedmioty z kryształu górskiego i złoconego srebra. Ich podstawę zdobią tzw. kamienie jubilerskie, czyli podłożone folią metalową szklane imitacje kamieni szlachetnych, a także owalne przedstawienia religijne z emalii malarskiej na miedzi. Na jednym świeczniku rozpoznać możemy wizerunki czterech Ewangelistów: św. Jana z orłem, św. Łukasza z wołem, św. Mateusza z aniołem i św. Marka z lwem; na drugim widzimy wyobrażenie Boga Ojca, Jezusa w koronie cierniowej oraz świętych Józefa i Marii. Podstawę krzyża zdobią natomiast Arma passionis – narzędzia Męki Pańskiej: krzyż, korona cierniowa, gwoździe, włócznia i gąbka z octem, a także kości, którymi żołnierze grali o szatę Jezusa, kolumna, przy której był biczowany, misa, w której Piłat miał umyć ręce oraz kogut, który zapiał po trzecim zaparciu się św. Piotra

Emanuel Linder oraz nieustalony złotnik augsburski (?)
Komplet ołtarzowy – krzyż i dwa świeczniki
Ok. 1680
Srebro kute, cięte, trybowane, lane, cyzelowane i złocone, kryształ górski, techniki szlifierskie, emalia malarska na miedzi, kamienie jubilerskie (imitacje szklane podłożone folią metalową)
Krzyż: 40,2 cm, śr. stopy 12 cm; świeczniki: 34 cm, śr. stopy; 9,4 cm
Studzianna-Poświętne, Muzeum klasztorne Księży Filipinów

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
H. Gascar, Portret Jana III z rodziną, 2. poł. XVII w., Residenz München.jpg

Sanktuarium w Studziannie i jego związki z Janem III Sobieskim (artykuł, Silva Rerum)

Koniec wojny ze Szwecją w 1660 roku zapoczątkował ogromny kryzys gospodarczy. Czas ten stał się jednocześnie początkiem rozkwitu religijności wszystkich …

57_fragm_bitwa pod wiedniem, wg. marcina altomontego, xix w..jpg

Wiedeń – 1683 - zwycięstwo ostatniego krzyżowca (artykuł, Silva Rerum)

Sojusz wojskowy pomiędzy Rzeczypospolitą a cesarzem Leopoldem I został zawarty 1 kwietnia 1683 roku. By nie zapeszyć i nie uczynić …

44_matka boska kalwaryjska.jpg

Sarmacka wrażliwość religijna (artykuł, Silva Rerum)

Sarmata to katolik. Jako człowiek baroku umiłował gest, poprzez który komunikował chociażby o swojej przynależności wyznaniowej, o swoim stosunku do …

Katalog_JanIIISobieski.jpg

Jan III Sobieski. Polski król w Wiedniu (artykuł)

Katalog wystawy przygotowanej przez cztery polskie rezydencje królewskie i Museum Belvedere w Wiedniu zawiera sześć esejów o polityce i kulturze czasów Jana III oraz opisy dzieł sztuki prezentowanych na ekspozycji.