UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

w_teatrze_zycia.jpg

Teatr jest wielką metaforą ludzkiego życia. A jeśli cały świat stał się teatrem, to cóż dopiero świat barokowego dworu, regulowany ścisłymi rytuałami, z charakterystyczną dla tej epoki grą konwencji. Właśnie o tym traktuje ta książka – o dramatach i komediach triumfatora spod Wiednia i pana na Wilanowie - króla Jana III.



Lalka – kreatorka mody | kurs kroju i szycia dla dzieci | 21 września

aktualność

Pandora_01 fot.Olga Skoczylas.jpg

W starożytności lalka była przedmiotem kultu. Nie wiadomo, kiedy zadebiutowała w roli zabawki. W XIV wieku odgrywała rolę ambasadorki mody, prezentując najmodniejsze stroje na dworach królewskich. Odbywała liczne podróże po Europie i Ameryce. Do historii przeszła jako lalka Pandora. Jej imię zostało zaczerpnięte z mitologii. Tak nazywała się pierwsza kobieta na świecie, którą ulepił z gliny Hefajstos na rozkaz Zeusa. Lalka charakteryzowała się wąską talią i szerokimi ramionami. Miała ruchome ręce i nogi. Mierzyła około 60 cm. Zrobiona była z drewna, wosku, masy papierowej. W strojne szaty ubierał ją nadworny krawiec, z czasem ta rola przypadła marszandkom – XVIII-wiecznym kreatorkom mody. Jeśli strój lalki przypadł do gustu zleceniodawczyni, wówczas można było go skopiować i uszyć. Największym uznaniem cieszyły się lalki z butików z ulicy Saint-Honoré w Paryżu, który już w XVII wieku został uznany za stolicę i symbol europejskiej mody.

______________________________________________________________________

Harmonogram warsztatów:

21 września, godz. 10.30–12.30

W czasie pierwszego spotkania zaprezentujemy replikę lalki Pandory oraz rekonstrukcje XVII-wiecznych ubiorów dziecięcych, które powstały na podstawie obrazu Chłopiec w stroju polskim oraz portretów Ludwiki Karoliny Radziwiłłówny i Teresy Kunegundy Sobieskiej w ramach tegorocznej edycji konkursu „Wilanów dla Młodych Talentów”. Opowiemy o modzie panującej na dworze króla Jana III. Zapoznamy się wykrojami garderoby królewskiej.

5 października, godz. 10.30–12.30

W czasie warsztatów poznamy podstawowe ściegi krawieckie, dobierzemy odpowiednie tkaniny na ubiory królewskie – suknię i kontusz, które zostaną uszyte na podstawie wykrojów krawieckich.

______________________________________________________________________

Dla kogo: dzieci od 9 lat + rodzice/opiekunowie
Miejsce zbiórki: szatnia w pałacu (I spotkanie); Stary Browar (Wilanowskie Atelier), ul. Stanisława kostki Potockiego 11 (II spotkanie)
Zasady uczestnictwa: nie obowiązuje rezerwacja; za pobraniem bezpłatnej wejściówki w kasie w dniu spotkania lub w tygodniu poprzedzającym wydarzenie; liczba miejsc ograniczona

Uwaga: Rekomendujemy udział w obu spotkaniach, ale można również uczestniczyć
w wybranych zajęciach.

______________________________________________________________________

Kurator programu:
Katarzyna Pietrzak
kpietrzak@muzeum-wilanow.pl
tel. 22 544 27 58

______________________________________________________________________

Wydarzenie organizowane w ramach programu Kultura Dostępna 
finansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Logotyp MKiDNlogo kultura dostępna

Patroni medialni:

 

Podziel się:
Wykop Facebook
Wystawa ubiorów dziecięcych_plakat.jpg

Wystawa rekonstrukcji ubiorów dziecięcych od XVII do XIX wieku | do 31 października (aktualność)

Wamsy, szustokory, żupan i kontusz, sukieneczki, maleńkie mitenki, czepeczki i buciki… to wszystko zobaczymy na niezwykłej wystawie ubiorów dziecięcych w Muzeum Pałacu w Wilanowie! 19 czerwca – 10 grudnia 2019 r., wstęp: w cenie biletu do pałacu (trasa 1).

ubiory na dworze jana iii konkurs baner.jpg

Ubiory na dworze króla Jana III (artykuł)

Haftowane szustokory, atłasowe żupany i wytworne suknie ożywiają i napełniają atmosferą epoki apartamenty królewskie, dając nam wyobrażenie o mieszkańcach pałacu i gościach, którzy bywali na dworze króla Jana III w Wilanowie. Odtworzone stroje historyczne i współczesne kreacje to efekt pracy uczniów i studentów, uczestników konkursu „Ubiory na dworze króla Jana III”.

M.BersonSygn.K.ZinnPortr.KrólewiczaWładysł.Zygm.WazyW1596roku_kop.portr.zPinakotekiMonachijskiej1885_Muz.Nar.wWawie_fot.muzeum.JPG

Milusińscy w sukienkach, czyli ubiory chłopięce w XVII w. (artykuł, Silva Rerum)

Na portrecie jednorocznego królewicza Władysława Zygmunta Wazy pędzla Martina Kobera (1596 r.) ukazano modela w chłopięcym stroju uszytym zgodnie ze …

kontusz_i_frak.okladka.151125.WEB.jpg

Kontusz i frak. O symbolice stroju w XVIII-wiecznej literaturze polskiej (artykuł)

Dr Agata Roćko przygląda się literackim portretom władców, posesjonatów i szlacheckich szaraczków, przywołuje XVIII-wieczne panegiryki i pamflety, relacje polskich i obcych pamiętnikarzy, by udokumentować trwałość i powszechność symboliki kontusza i fraka, jej użyteczność w oświeceniowych dyskusjach i sporach. Równocześnie pokazuje, że opozycja ta funkcjonowała nie tylko w świecie ważnych politycznych podziałów, ale także w życiu prywatnym szlachty, w języku potocznym, gdzie określenie „kontuszowy” lub „frakowy” nie wymagało żadnych objaśnień.

46_dawne stroje.jpg

Dawne stroje (artykuł)

zajęcia odbywają się w Galerii Portretu Polskiego wiek - gimnazjum, liceum Zapraszamy do współnej wyprawy w krainę dawnej mody, świata gorsetów, krynolin, …

31_12 guzik-wil 3925.jpg

O ozdobach złotniczych staropolskiego stroju męskiego (artykuł, Silva Rerum)

„na wielką paradę […] przypinają […] kamień drogi świecący albo sygnet brylantowy….” W dawnej Rzeczypospolitej kontusz był ubiorem wszystkich warstw szlacheckich …