UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0
Aby wyświetlić poprawnie całą zawartość strony, uruchom wtyczkę Flash w Twojej przeglądarce.
Zobacz jak uruchomić wtyczkę Flash w Chrome.

Madonna z Dzieciątkiem i św. Janem Chrzcicielem

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Malarstwo
Andrea del Sarto, według
Włochy
ok. 1530 r.
Olej, drewno, wytłaczanie, złocenie
61,5 x 48 cm
Wil.1537

madonna_z_dzieciatkiem_i_janem_chrzcicielem_na strone

Obraz łączony z twórczością znakomitego malarza florenckiego, którego prawdziwe nazwisko brzmiało Andrea d’Agnolo (1486-1530), a nazywano go del Sarto ze względu na to, że jego ojciec był krawcem (del Sarto - dosł. "od Krawca"). Podobna kompozycja przypisana Franciabigiowi, przyjacielowi del Sarta została odnotowana w 1970 r. w Heim Gallery w Londynie. Oba te obrazy uznano za swobodne powtórzenie dzieła przypisywanego del Sarto, zw. Madonna del Fries i datowanego na około 1520 r., które pochodzi z kolekcji Rotschildów (obecnie zbiory National Trust w Ascott). Atrybucja tego obrazu nie jest pewna, niektórzy uważali go za dzieło naśladowcy lub wręcz za kopię zaginionego pierwowzoru.

Krystyna Gutowska-Dudek

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
45_zrzut_madonny.jpg

Symbolika malarstwa średniowiecznego (e-learning)

Ta prezentacja multimedialna opowiada o malarstwie średniowiecznym. Jak wszystkim wiadomo, obrazy i rzeźby umieszczane w kościołach mają skłaniać do modlitwy …

35_sztuka-rubens1599.jpg

Madonna z Dzieciątkiem (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Rubens – wirtuoz pędzla kochający życie w jego cieple, drżeniu, blasku, zmianie – portretował ludzi i materię świata z wrażliwością człowieka pełnego temperamentu. Porywający efekt potęgowała umiejętność przekształcenia tradycyjnych tematów religijnych w obrazy niezwykle ekspresyjne.

35_sztuka-imago1534.jpg

Imago Pietatis (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Cima, jeden z najwybitniejszych malarzy weneckich przełomu XV i XVI w., czerpał inspirację z twórczości Giovanniego Belliniego, który wykorzystując rozmaite symbole ikonograficzne, zdefiniował włoskie odpowiedniki wizerunku kontemplacyjnego, skodyfikowanego wcześniej w tradycji północnoeuropejskiej.