UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0
Aby wyświetlić poprawnie całą zawartość strony, uruchom wtyczkę Flash w Twojej przeglądarce.
Zobacz jak uruchomić wtyczkę Flash w Chrome.
ad_villam_okladka_inwentarz.jpg

Szósty tom serii "Ad villam novam", "Inwentarz Generalny 1696" rozpoczyna serię publikacji dokumentów inwentarzowych opisujących wyposażenie pałacu wilanowskiego od XVII do XIX wieku. Inwentarz spisany po śmierci króla Jana III Sobieskiego stanowi kluczową pozycję dla badaczy tego okresu będąc jedynym i najbardziej kompletnym rejestrem ruchomości króla na terenie stolicy. Przygotowane przez Annę Kwiatkowską opracowanie zawiera odpis dokumentu i komentarz krytyczny.



Martwa natura

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Malarstwo
Aleksander Adriaenssen
Antwerpia
przed 1661 r.
Olej, drewno
50 x 65,5 cm
Wil.5614

Sygn. po prawej, na brzegu stołu: ALEX. ADRIAENSSEN

Martwa natura_1.jpg

 Aleksander Adriaenssen (1587–1661) żył i tworzył w Antwerpii w czasach Rubensa, który – jak wieść niesie – zaszczycił go włączeniem do swojej kolekcji dwóch jego obrazów. Ojciec Aleksandra, Emmanuel, był kompozytorem, a dwaj młodsi bracia, Vincent i Niclaes, tak jak on – malarzami. W 1597 r. Adriaenssen terminował u Artusa van Laecka, a w 1610 został mistrzem gildii św. Łukasza i pełnił swe obowiązki do 1633 r. Znane są przede wszystkim jego martwe natury z motywami kuchennymi i myśliwskimi, utrzymane w brązowo-szarej kolorystyce, modelowane miękkim światłocieniem.

Martwa natura_2.jpg

Prezentowany obraz, przedstawiający na szerokim drewnianym parapecie zabite ptaki rozmaitych gatunków i naczynia kuchenne o różnej fakturze: wiklinowy kosz, gliniany dzban z cynowym wieczkiem, szklany kielich do wina i glinianą misę wypełnioną surowym mięsem, doskonale wpisuje się w profil twórczości malarza. Dobór przedmiotów jest nieprzypadkowy – ich różnorodność pozwala artyście na zaprezentowanie kunsztu swego warsztatu i biegłości w oddawaniu materii. Na szczególną uwagę zasługuje sposób ukazania powierzchni szklanych i lustrzanych oraz niezrównane oddanie połyskliwej miękkości piór martwych ptaszków.

Martwa natura_3.jpg

Obrazy mistrzów holenderskich były szczególnie lubiane przez króla Jana III, który miał okazję je podziwiać podczas swej młodzieńczej podróży z bratem Markiem, obejmującej również kraje północy, i – jak pokazuje inwentarz z 1696 r. – miał ich wiele w swych apartamentach.

Dominika Walawender-Musz

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
35_sztuka-luttichuys1682.jpg

Martwa natura ze srebrnym kubkiem (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Simon Luttichuys, starszy brat portrecisty Isaaca Luttichuysa, był prawdopodobnie uczniem malarza martwych natur Jana Janszoona Trecka w Amsterdamie, toteż z amsterdamskim kręgiem sztuki należy zapewne wiązać jego Martwą naturę ze srebrnym kubkiem.

Jakob Matham, Wnętrze kuchni, 1625.jpg

Wnętrze kuchni (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Sygn. z lewej, na nodze stołu, pod blatem: monogram wiązany JM Fecit 1625 W zbiorach Muzeum Pałacu w Wilanowie obrazy mistrzów …