UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Młody konserwator zabytków | warsztaty dla dzieci 7-12 lat | 26 listopada

aktualność

Czyli jak dbać o zabytki, żeby można je było długo podziwiać

4. Konserwacja stoły nanban 2017, fot. Z. Reszka.jpg

Jak wyglądałby pałac w Wilanowie, gdyby zaprezentować w nim wszystkie zgromadzone w magazynach muzealnych skarby? Czy wszystkie przedmioty znajdujące się w muzeum możemy nazwać dziełami sztuki? W jakich warunkach zabytki czują się najlepiej? 

Cykl czterech spotkań warsztatowych rozpocznie się w Galerii Magazynowej – nowej przestrzeni przy pałacu w Wilanowie. Wspólnie poznamy nowoczesne zasady konserwacji, czyli opieki nad zabytkami. Dowiemy się, na czym polega konserwacja prewencyjna. Prewencja to zapobieganie, czyli takie działania, które nie pozwolą zabytkowi się uszkodzić. Ważne jest też zapewnienie jak najlepszych warunków przechowywania, które spowalniają naturalne procesy starzenia się zabytków.

Podczas zajęć dokładnie poznamy obiekty, które do tej pory przechowywane były w magazynach. Dlaczego nie pokazywano ich w salach wystawowych? Wszystkie z pewnością by się tam nie zmieściły. Niektóre pochodzą też z innych czasów lub miejsc niż główna opowieść rozgrywająca się w pałacu. Ale wiele z nich jest także zbyt delikatnych – wymagają specjalnych warunków przechowywania, oświetlenia oraz odpowiedniej temperatury i wilgotności, aby trwać w dobrym stanie. Dlatego bywają prezentowane tylko przez krótki czas. 

Podczas każdego z czterech spotkań przyjrzymy się innej grupie zabytków: malarstwu, tkaninom, pracom na papierze oraz drewnu. Zbadamy, jakich warunków wymagają każde z nich, aby powstrzymać proces niszczenia. Przekonamy się, co im służy, a czego powinny unikać, aby móc przez kolejne wieki zachwycać oglądających.

Terminy spotkań:

29 października 2017 – Malarstwo
12 listopada 2017 – Tkaniny
26 listopada 2017 – Papier
10 grudnia 2017 – Drewno

Godzina: 10–12.
Dla kogo: rodziny z dziećmi w wieku 7–12 lat (na zajęciach korzystamy z różnych narzędzi, młodsze dzieci mogą sobie nie poradzić).
Miejsce:
Galeria Magazynowa (rozpoczęcie zajęć) i Sypialnia Pani (część warsztatowa).
Koszt: udział bezpłatny w ramach Kultury Dostępnej.
Dostępność: Warsztaty dostępne dla dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
Zapisy: obowiązkowe. Liczba miejsc ograniczona.

Rezerwacja:


  
        

Podziel się:
Wykop Facebook
portret_konny_stanislawa_kostki_potockiego_jacques_louis_david_baner_PP.jpg

Film „Konserwacja portretu Stanisława Kostki Potockiego” (film)

Konny portret Stanisława Kostki Potockiego pędzla Jacquesa Louisa Davida jest już eksponowany w pałacu wilanowskim w Sali Białej. Obraz przeszedł …

Gabinet Chiński Króla, fot. W. Holnicki.jpg

Gabinet Chiński Króla (film)

Film prezentuje jedno z najbardziej niezwykłych wnętrz pałacowych w Polsce - Gabinet Chiński Króla w pałacu w Wilanowie. W czym …

kons_prewencja_17_IMG_4705_profilaftyka.JPG

Jak na co dzień dbamy o zabytki? (album zdjęć)

Zgromadzone tu zdjęcia i ciekawe krótkie podpisy pokazują na czym polega codzienna opieka konserwatorów nad zabytkami zgromadzonymi w muzeum.

4. Konserwacja stoły nanban 2017, fot. Z. Reszka.jpg

Konserwacja unikatowego japońskiego stołu Namban (artykuł)

Dzięki finansowemu wsparciu japońskiej fundacji Sumitomo i współpracy Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie z wybitnymi znawcami azjatyckiej laki trwa konserwacja siedemnastowiecznego stołu w typie Namban (nanban) z kolekcji wilanowskiej. Jest to jeden z pierwszych projektów konserwatorskich angażujących jednocześnie specjalistów z Japonii i Europy. Wpisuje się on w trwającą od lat dziewięćdziesiątych współpracę naukową i konserwatorską między Japonią a instytucjami światowymi, w których zbiorach znajdują się dzieła sztuki dekorowane laką wschodnią – niezwykli świadkowie nowożytnych kontaktów między Wschodem a Zachodem. Dzięki tej wymianie wiedzy i doświadczeń wypracowywana jest strategia ochrony tych bardzo delikatnych orientalnych eksponatów.