PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Mojżesz

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Rzeźba
Michał Anioł Buonarroti lub Antonio Mini (?)
Włochy
ok. 1505 lub 1. poł. XVI w. (?)
Glina
36,6 x 15,5 x 17,7 cm
Wil.3703

35_sztuka-mojzesz3703.jpg

Mimo iż w wykazie wydatków paryskich z 1808 r., Potocki odnotował: Moyżesz model statui Michel Angela z ziemi przez tegoż zrobiony, atrybucja i status posągu są nadal przedmiotem sporu. Jedni uważają go za bozetto, inni za replikę wykonaną w warsztacie Michała Anioła, zapewne przez Antoniego Mini, z ostatecznym szlifem mistrza. Tak czy inaczej, nie sposób odmówić Mojżeszowi poczesnego miejsca wobec podobnych posążków, spośród których najbliższy mu wielkością i kształtem należy do rodziny Checchich w Rzymie.

Zważmy, że dla Michała Anioła, narzędzie urzeczywistniania inwencji twórczej było sprawą drugorzędną. Choć zawsze myślał o sobie jako o rzeźbiarzu, odblask idei uchwycony na papierze, w glinie czy wosku był dla niego niemal tym samym, co jej ostateczny kształt wydobyty z marmuru. Prace nad grobowcem papieża Juliusza II rozpoczął od wykonania kilku rysunków i modeli terakotowych; projekt nie doczekał się jednak pełnej realizacji. Skoro jednak sam Buonarroti wierzył, iż o doskonałości dzieła przesądza idealny wzorzec determinujący sposób uwalniania formy uwięzionej w materii, być może posąg, stanowiący niejako kwintesencję całości, ma powiedzieć wszystko o wspaniałości zamierzenia.

Dominika Walawender-Musz

57_58.aleksandra potocka z lubomirskich .jpg

Skąd się wzięło muzeum?

Wyraz muzeum miał w czasach starożytnych inne znaczenie niż dziś. Museion to przybytek Muz. Czasami w Grecji nazywano tak zarośla, …

35_sztuka-faun3736.jpg

Tańczący Faun

Posąg Tańczącego Fauna należy do tych arcydzieł antyku, które raz wydobyte z mroku zapomnienia nigdy nie przestawały fascynować. Marmurową rzeźbę, przechowywaną najpóźniej od 1688 r. w Galerii degli Uffizi, określono jako hellenistyczną kopię oryginału z brązu.

Krowa_z_cielęciem.jpg

Krowa z cielęciem; Owca z jagnięciem

Wizerunki zwierząt pojawiają się w sztuce wszystkich epok i kultur począwszy od prehistorycznych malowideł naskalnych aż po współczesność. Ich znaczenie …

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Organizator

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookies. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem