UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

To już kolejna książka Hanny Widackiej o królu Janie III, znów potrzebna i – co dziś bardzo ważne – przyjazna Czytelnikowi. Z tego zgrabnie ułożonego i inteligentnie skomentowanego zestawu graficznych wyobrażeń wyłania się „zbiorowy” portret największego wodza wśród polskich monarchów, który na wdzięcznych rycinach z epoki przedstawia się potomnym w rozmaitych rolach, pozach i kostiumach.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Pas kontuszowy

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Rzemiosło artystyczne
Szczepan Filsjean
Polska, Kobyłka
1787–1792
Jedwab, nić srebrna, nić złota, tkanie
412 x 39,5 cm
Wil.5084

Sygn.: S. Filsjean kobyłki

Pas kontuszowy.jpg

Pas kontuszowy, jednostronny. Na głowach po trzy medaliony, utworzone z liści palmowych. Pośrodku każdego medalionu mniejsze pole z ornamentem geometrycznym. Wciąż, czyli środkowa część pasa, jednakowy na całej długości, podzielony na kwatery wypełnione stylizowanymi kwiatkami. Między kwaterami wąskie pasy ornamentalne z motywami geometrycznymi. Bordiura pasa wypełniona szlakiem ze stylizowanych kwiatów. Pas jednolity, mógł być używany na prawej i lewej stronie, z wyraźnie mniej widocznym wzorem po stronie lewej. Po prawej stronie między motywami kwiatowymi błyszczące fragmenty tła w kolorze złotym i srebrnym. Pas sygnowany S. Filsjean kobyłki. Sygnatura wiązana z manufakturą pasów jedwabnych francuskiego tkacza Szczepana Filsjeana w Kobyłce pod Warszawą.

Anna Ekielska

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
studia_wilanowskie_logotyp.png

Pas kontuszowy S. Filsjeana. Cenny zakup do zbiorów wilanowskich (artykuł, „Studia Wilanowskie”)

Studia Wilanowskie, 1999 r. T. XII Zakupiony we wrześniu 1994 roku w antykwariacie DESA w Warszawie polski pas kontuszowy wzbogacił zbiory …

STROJ Gierlikowski 1646.jpg

W kontuszu i peruce, czyli strój mieszany (artykuł, Silva Rerum)

Andrzej Frycz Modrzewski nie mógł wyjść ze zdziwienia, jak wielka różnorodność w strojach panowała za jego czasów – i to …