UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0
Aby wyświetlić poprawnie całą zawartość strony, uruchom wtyczkę Flash w Twojej przeglądarce.
Zobacz jak uruchomić wtyczkę Flash w Chrome.

To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Patera

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Rzemiosło artystyczne
Pierre Pénicaud lub Jean III Pénicaud (?)
Limoges
3. ćw. XVI w.
Emalia malarska na miedzi, złocenia
24 x 18,5 cm
Wil.201

patera_2

Do najcenniejszych wyrobów emalierskich w kolekcji wilanowskiej należy patera na nóżce z pokrywą, dekorowana emalią malarską en grisaille, ze złoceniami, na czarnym tle. We wnętrzu czary ukazane zostały symultanicznie dwa wydarzenia, stanowiące epilog miłosnej historii, łączącej księżniczkę Psyche i bożka Amora: przybycie Psyche na Olimp - u dołu kompozycji i zaślubiny Amora i Psyche na Olimpie - jako scena centralna. Przedstawienia te mają swoje źródło literackie w słynnej opowieści Apulejusza z Madury (II w. n.e), noszącej tytuł Metamorphoses albo Asinus aureus. W XV w. zyskała ona ogromną popularność we Włoszech, a później także w innych krajach europejskich. Poszczególne jej epizody ukazywane były w grafice, malarstwie i rzeźbie. Dzieje Amora i Psyche stanowią treść m.in. siedemnastowiecznych malowideł ściennych Michelangela Palloniego, zdobiących galerie ogrodowe wilanowskiego pałacu. W XVI w. temat ten często podejmowany był przez emalierów z Limoges, którzy zazwyczaj wzorowali się na cyklu trzydziestu dwóch miedziorytów Mistrza z Kostką i Agostino Veneziano według Rafaela i Michiela Coxiego.

W przypadku patery wilanowskiej bezpośrednią inspirację stanowiły zapewne ryciny Bernarda Salomona, nawiązujące do wspomnianego cyklu graficznego, a zamieszczone we francuskim wydaniu Apulejusza z 1546 r. (Paryż, Jean Maugin). Takie samo było źródło sceny zaślubin Amora i Psyche zdobiącej emaliowaną plakietę Pierre’a lub Jeana III Pénicauda  (czynni w III ćw. XVI w.), w zbiorach Walters Art Gallery w Baltimore. Na stopce i nóżce patery ukazano zabawy morskich bóstw – najad i trytonów, wizerunki skrzydlatych geniuszy z rozpostartymi rękami oraz emblematy z trofeami wojennymi. Na wewnętrznej stronie pokrywy umieszczono cztery medaliony z głowami antycznymi, a na jej zewnętrznej powierzchni – cztery podobne medaliony oraz bawiące się putta.

Tomasz Igrzycki

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
glowka_kobiety_logo.JP

Opowiadamy o kolekcji wilanowskiej (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Wilanowska kolekcja jest jak mikrokosmos sztuki. Znajdują się w niej antyczne wazy, dzieła Cranacha, Rubensa i Davida, niderlandzkie martwe natury, …

talerz_1

Talerz ze sceną cudu, który przydarzył się Serwiuszowi Tulliuszowi (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Wśród pochodzących z wilanowskiego, historycznego zbioru talerzy majolikowych (liczącego obecnie 9, a przed II wojną światową 13 egzemplarzy), powstałych we …

talerz_z_herbem

Talerz z herbem aragońsko-sycylijskim (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Nieliczne kolekcje mogą poszczycić się posiadaniem tak reprezentacyjnego naczynia ceramicznego, którego dekoracja herbowa ściśle wiąże je z dziejami kraju, w …