nieslyszacy WCAG 2.0WCAG 2.0

To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Portret królowej Marii Józefy

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Grafika
Louis de Silvestre (malował), Jean Daullé (rytował)
Paryż
1750
Miedzioryt, papier
67,2 x 47,8 cm
Wil.5100

Portret królowej Marii Józefy .jpg

Sygn. z lewej: peint par Louis de Silvestre premier peintre de Roy de Pologne Electeur de Saxe a Dresde 1737 oraz z prawej: Grave par J. Daulle graveur du Roy a Paris 1750

Napis pod ryciną: Marie Josephe Reine de Pologne | Electeur de Saxe Archiduchesse d’Autriche

Rycina ukazująca Marię Józefę (1699–1757) powstała jako pendant do portretu króla Augusta III w stroju polskim, wykonanego również na podstawie portretu olejnego pędzla Louisa de Silvestre’ z roku 1737a. Miedzioryty Jeana Daullé (1703–1763) miały za zadanie spopularyzować namalowane przez Silvestre’a reprezentacyjne, całopostaciowe wizerunki pary monarszej. Król został ukazany z podgoloną głową, w białym żupanie i czerwonym kontuszu. Królowa została przedstawiona w czerwonym toczku obszytym futrem i przybranym perłami, z kolczykami i naszyjnikiem oraz w zielonej, podbitej gronostajami typowo polskiej jubce, nałożonej na suknię w duży barwny deseń kwiatowy. Strój dekorują krzyż i gwiazda rosyjskiego Orderu Świętej Katarzyny Męczennicy oraz austriacki Order Gwiaździstego Krzyża. W prawej ręce Maria Józefa trzyma zamknięty wachlarz. Obok z lewej stolik z insygniami królewskimi. W tle wnętrze pałacowe z tarasem i kolumnadą.

W 1964 r. zakupiono do zbiorów wilanowskich powtórzenie warsztatowe portretu Marii Józefy w stroju polskim, ale w zmniejszonej wersji i ukazującej królową nie w całej postaci, lecz nieco poniżej kolan (olej, płótno, wys. 155 cm, szer. 118 cm). Zapewne pierwowzorem tej wersji, podobnie jak i ryciny Jeana Daullé był znajdujący się w Dreźnie oryginał Silvestre’a.

W Wilanowie znajduje się także imponujących rozmiarów (ol., pł., 247,5 × 168 cm) portret Augusta III w charakterystycznym czerwonym kontuszu – jedna z replik warsztatowych dzieła Silvestre’a z 1737 r., na którym wzorował się Daullé. Obraz pochodzi z kolekcji Stanisława Kostki Potockiego, który nabył go przed 1821 r.

Krystyna Gutowska-Dudek

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
44_krolowa maria jozefa w stroju polskim.jpg

Maria Józefa – ostatnia koronowana królowa Polski (artykuł, Silva Rerum)

Życie Marii Józefy pozbawione było skandalów, a małżeństwo było nad wyraz udane. Do historii przeszła jako ostatnia królowa Polski i …

46_silvestre.jpg

Louis de Silvestre 1676-1760 francuski malarz dworu Augusta II i Augusta III (artykuł)

Louis de Silvestre 1676-1760 francuski malarz dworu Augusta II i Augusta III, Warszawa 1997, ISBN 83-85250-23-9, cena 4 zł Katalog wystawy …