© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Kolekcja   Kolekcja   |   26.07.2011

Połów raków

  • Malarstwo
  • Jan Asselyn
  • Włochy ?
  • ok. 1645 r.
  • Olej, płótno
  • 60 x 55 cm
  • Wil.1072

Monogram wiązany JA umieszczony u dołu, z lewej strony płótna. 

Nostalgiczny pejzaż z widokiem monumentalnych ruin antycznego sarkofagu nad wodą, w której brodzą rybacy szukający raków, jest dziełem świetnego malarza holenderskiego, Jana Asselyna (1610-1652) - przedstawiciela nurtu italianizującego. Przebywał on we Włoszech w latach 1635-1645. Na jego twórczość mieli duży wpływ Claude Lorrain i Pieter van Laer. Obraz wilanowski artysta namalował prawdopodobnie jeszcze we Włoszech, ponieważ Stanisław Kostka Potocki nabył go podczas pobytu w tym kraju. Sądził, że wykonał go Nicolas Berciem, również cieszący się uznaniem malarz holenderski podróżujący do Włoch w latach 1642-1645. Artysta znany był ze scen o tematyce pastoralnej, zaś w krajobrazie przedstawionym na obrazie wilanowskim wystepuje malowniczy motyw pastucha z krowami. Sygnatura Asselyna została odkryta dopiero podczas konserwacji dzieła w 1954 roku. Reprezentuje ono wysoki poziom artystyczny i odznacza się zróżnicowanym kolorytem, z subtelnie zestawionymi brązami, zielenią, jasnymi ugrami oraz akcentem błękitu  partii nieba. Pewne analogie można znaleźć w krajobrazie Asselyna ze zbiorów Galerii Drezdeńskiej, datowanym na rok 1647, co skłania do sugestii, że oba obrazy zostały namalowane w zbliżonym okresie.

 

Krystyna Gutowska - Dudek