UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

Czy można na nowo opisywać wydarzenie z historii Europy, o którym – jak sądziliśmy do tej pory – wiemy już wszystko? Można, jeśli tylko ukaże się je z perspektywy, dotychczas przy tej okazji pomijanej. Taki oryginalny punkt widzenia przynosi nowa pozycja z serii „Silva Rerum” napisana z rozmachem przez Andrzeja Witkowicza. W książce Czerwone sztandary Osmanów autor przygląda się kampanii wiedeńskiej z 1683 roku z perspektywy armii tureckiej i pokazuje, w jaki sposób przygotowała się ona do wielkiej wojny z Europą.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Przedstawienie dębu – emblematyczna dekoracja postumentu bramy triumfalnej

Sobiesciana

Kompozycja emblematyczna ujęta dwiema laurowymi gałązkami przedstawia dorodny, rozłożysty dąb rosnący na szerokiej równinie. Potężna i harmonijnie ukształtowana korona rzuca szeroki cień wokół drzewa. Dąb pojawia się w nowożytnej ikonografii jako symbol siły fizycznej i moralnej. W symbolice dynastycznej zaś może stanowić początek drzewa genealogicznego. Emblemat można więc wiązać z nadziejami, że Jan III będzie początkiem nowej dynastii królewskiej, które żywione były przez wiele osób na dworze królewskim, a także w Gdańsku. W tym politycznym duchu odczytać można również dewizę znajdującą się u dołu kompozycji: FACTVRA NEPOTIBVS UMBRAM (Mające przynieść cień ochłody dla potomnych).

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook