nieslyszacy WCAG 2.0WCAG 2.0

Tematy

To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Sala Biała – nowa aranżacja

sala_biała.jpg

Sala Biała pałacu wilanowskiego przechodzi metamorfozę. Już pod koniec kwietnia będzie można ją podziwiać w zupełnie nowej odsłonie.

W XIX wieku Sala Biała była imponującą galerią portretową. Jej twórcy, przedstawiciele rodziny Potockich, zgromadzili w tym reprezentacyjnym pomieszczeniu wizerunki królów i wybitnych właścicieli rezydencji wilanowskiej. Na wybór takiego programu wpływ miała sytuacja polityczna w kraju, który w końcu XVIII wieku stracił niepodległość, a przez cały wiek XIX poszukiwał drogi jej odzyskania. Przywoływanie  pamięci o ważnych postaciach, wiele znaczących w historii Rzeczypospolitej Obojga Narodów, było patriotycznym gestem.

Obecna aranżacja ma nawiązywać do owej idei, a dodatkowo wyróżnione zostaną dwie postaci kluczowe dla rezydencji wilanowskiej – jej pierwszy właściciel i twórca tego miejsca król Jan III oraz Stanisław Kostka Potocki, który wraz z żoną Aleksandrą w roku 1805 utworzył w pałacu wilanowskim muzeum i udostępnił publiczności zgromadzone tu pamiątki historyczne oraz kolekcję dzieł sztuki.

portret konny Stanisława Kostki Potockiego

W 2016 roku w Sali Białej swoje nowe miejsce, po kilkumiesięcznych pracach konserwatorskich, znalazł „Portret Stanisława Kostki Potockiego na koniu” pędzla Jacquesa-Louisa Davida, wybitnego malarza francuskiego neoklasycyzmu. Na przeciwległej ścianie znajdzie się wizerunek króla Jana III. Obu postaciom będą „towarzyszyć” ich bliscy; Stanisławowi Kostce Potockiemu syn Aleksander, jego córka Natalia Sanguszkowa, a także syn Aleksandra - August z żoną Aleksandrą zw. Augustową. Obok portretu króla Jana III znajdą się jego synowie Aleksander i Konstanty, a także wnuczka Maria Klementyna Sobieska z mężem Jakubem Stuartem, pretendentem do tronu Anglii.

Prace w Sali Białej rozpoczęły się 3 kwietnia i potrwają do końca miesiąca. Ich efektem będzie wspaniała galeria 20 znakomitych portretów, prezentujących postaci ważne dla historii Polski i historii wilanowskiej rezydencji. Poniżej prezentujemy ich szczegółową aranżację i jednocześnie uprzejmie przepraszamy za możliwe niedogodności spowodowane pracami przygotowawczymi.

Szczegółowe rozmieszczenie obrazów:

Ściana wschodnia:

W centralnym miejscu już obecnie znajduje się „Portret Stanisława Kostki Potockiego na koniu”, autorstwa Jacquesa-Louisa Davida, 1781.

Po prawej stronie:

„Portret Aleksandra Potockiego”, mal. Aleksander Kokular, 1841. Aleksander był synem Stanisława Kostki i kolejnym właścicielem Wilanowa.
„Portret Natalii Sanguszkowej z Potockich”, mal. Johann Ender, 1829. Natalia była córką Aleksandra Potockiego z małżeństwa z Anną Tyszkiewicz.

Po lewej stronie:

„Portret Aleksandry Augustowej Potockiej” mal. Friedrich von Amerling, XIX w.
„Portret Augusta Potockiego” mal. Johann Ender, 1829. August był synem Aleksandra Potockiego, razem z żoną Aleksandrą byli kolejnymi właścicielami Wilanowa.

 

Ściana północna:

Rząd górny od prawej strony do lewej:

„Portret Marii Józefy” (małżonki Augusta III Wettyna), mal. Louis de Silvestre; po 1737.
„Portret Augusta III Wettyna”, mal. Louis de Silvestre; przed 1752.
„Portret królowej Eleonory Marii Wiśniowieckiej” (małżonki Michała Korybuta Wiśniowieckiego), szkoła francuska, 1670-1675.
„Portret królowej Marii Kazimiery z córką Teresą Kunegundą”, mal. Jerzy Eleuter Szymonowicz-Siemiginowski, 1690.
„Portret Jana III z najstarszym synem Jakubem”, mal. Jerzy Eleuter Szymonowicz- Siemiginowski, 1690.

Rząd dolny od prawej strony do lewej:

„Portret Augusta III Wettyna”, mal. Louisa de Silvestre (warsztat), 1737.
„Portret króla Jana Kazimierza”, autor nieznany; 2. poł. XVII w.
„Portret królowej Ludwiki Marii Gonzagi” (małżonki Władysławowa IV i następnie Jana Kazimierza), mal. Peter Danckers de Rij, po poł. XVII w.
„Portret króla Zygmunta III Wazy”, malarz dworski, ok. 1630.
„Portret króla Augusta II Wettyna”, mal. Louis de Silvestre (warsztat), ok. 1737.

 

Ściana zachodnia:

W centralnym miejscu od listopada znajdzie się „Portret Jana III Sobieskiego”, mal. Andreas Stech? lub Jerzy Eleuter Szymonowicz-Siemiginowski?, 1680-1690. Portret jest obecnie konserwowany w Muzeum Narodowym w Warszawie, a od 7 lipca do 1 listopada będzie można go podziwiać na wystawie „Jan III Sobieski. Polski król w Wiedniu” w Pałacu Zimowym księcia Eugeniusza Sabaudzkiego w Wiedniu.

Górny rząd:

„Portret Aleksandra Benedykta Sobieskiego”, mal. Jerzy Eleuter Szymonowicz-Siemiginowski, ok. 1690.
„Portret Konstantyna Władysława Sobieskiego”, mal. Jerzy Eleuter Szymonowicz-Siemiginowski, ok. 1690.

Dolny rząd:

„Portret Jakuba Edwarda Stuarta” (małżonek Marii Klementyny Sobieskiej, pretendent do tronu Szkocji i Anglii), mal. Joseph Bolzern?, kopia z François de Troya; 1858.
„Portret Marii Klementyny Sobieskiej?” (córki Jakuba Ludwika Sobieskiego i wnuczki Jana III), malarz nieznany, XVIII w.

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
banerek_11_palac.png

Historia pałacu (artykuł)

Początkowo w Wilanowie stanął niewielki dwór, przypominający bardziej rezydencje ziemiańskie niż królewskie. Zasadniczą rozbudowę rozpoczęto już w latach 80. XVII wieku.

top_maly_cunctis.jpg

Historia muzeum (artykuł)

Muzeum wilanowskie jest najstarszym polskim muzeum sztuki. Zostało założone w 1805 roku z inicjatywy ówczesnych właścicieli Aleksandry i Stanisława Kostki Potockich.

44_stanisław kostka potocki_graf.jpg

Stanisław Kostka Potocki (artykuł, Silva Rerum)

O Stanisławie Kostce Potockim (1755 – 1821) – wybitnym polityku i publicyście, archeologu, architekcie–amatorze, pisarzu, mecenasie i teoretyku sztuki, wreszcie …

portret_konny_stanislawa_kostki_potockiego_jacques_louis_david_baner_PP.jpg

Film „Konserwacja portretu Stanisława Kostki Potockiego” (film)

Konny portret Stanisława Kostki Potockiego pędzla Jacquesa Louisa Davida jest już eksponowany w pałacu wilanowskim w Sali Białej. Obraz przeszedł …