UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

W kolejnym zeszycie Wilanowskiego Informatora Konserwatorskiego zebrane zostały artykuły poświęcone problematyce ratowania najcenniejszych wilanowskich tkanin z apartamentów królewskich. Program prac konserwatorskich i rekonstrukcyjnych tkanin z Sypialni Króla i Gabinetu Holenderskiego realizowany był w ramach projektu „Rewitalizacja i digitalizacja XVII-wiecznego zespołu pałacowo-ogrodowego w Wilanowie – etap III” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Scena rodzajowa

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Malarstwo
Pieter van Laer zw. Bamboccio ?
Włochy (Rzym ?)
1. poł. XVII w.
Olej, płótno
49 x 59,5 cm
Wil.1995

Scena rodzajowa_1.jpg

W cieniu skały z dwoma łukami grupa obdartusów zajęta jest prawdopodobnie grą hazardową. Kompozycja obrazu, charakterystyka postaci, a także kontrastowe oświetlenie są bliskie malarstwu Pietera van Laera (1592/5–1642), Holendra przebywającego w Rzymie w latach 1626–1638, którego twórczość cieszyła się uznaniem i była chętnie naśladowana. Artysta często malował sceny rodzajowe, których bohaterami były postacie z ludu, żebracy, Cyganie, a nawet bandyci. Do najbardziej znanych naśladowców Laera należeli m.in. Wijck, Miel, Ossenbeeck, Cerquozzi, a także Bourdon.

Scena rodzajowa_2.jpg

W zbiorach wilanowskich znajduje się obraz van Laera, noszący tytuł Odpoczynek wędrowców w grocie, pochodzący z kolekcji Stanisława Kostki Potockiego, co potwierdza nalepka na odwrocie z pieczęcią hrabiego. Odznacza się on mocno skontrastowaną grą światła i cienia, podobnie jak na zakupionym płótnie, a także ukazanymi charakterystycznymi ludowymi typami. Obraz nabyty do wilanowskich zbiorów ma bardziej rozbudowaną kompozycję, zwłaszcza w scenerii skalnej pieczary. Poza centralną grupą graczy ukazane są postacie mężczyzn obserwujących spoza łuków skalnych emocjonujące widowisko. Wśród nich zwraca uwagę starannie ubrany młodzieniec w niebieskim kaftanie i berecie (za łukiem z prawej), zajęty rysowaniem sceny.

Na odwrocie obrazu znajduje się informacja przypuszczalnie dotycząca dawnego właściciela obrazu, umieszczona na naklejonym kawałku oryginalnego płótna (przed dublażem). Jest to słabo czytelny napis piórem: Monsegr: Gio: Francesco [Falra …]/cappa.

Krystyna Gutowska-Dudek

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
Pejzaż z odpoczywającymi pasterzami_1.jpg

Pejzaż z odpoczywającymi pasterzami (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Urokliwy krajobraz ze sceną pasterską to jedno z dość rzadkich malowideł sztalugowych Giovanniego Francesca Grimaldiego (1606–1680), wielce w swym czasie …