Teza Marcjana Dominika Wołłowicza (Grafika, alegoria i apoteoza)
- Autor: Romeyn de Hooghe
- Według obrazu:
- Wydanie pierwsze:
- Czas powstania: 1685
- Wydawca:
- Miejsce wydania:
- Materiał/Technika: akwaforta, miedzioryt
- Wydanie kolejne:
(Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska) - Przedstawiona osoba: Jan III Sobieski, Jakub Ludwik Sobieski, Aleksander Benedykt Sobieski, Konstanty Władysław Sobieski
- Przedstawione wydarzenie:
- Instytucja przechowująca: Biblioteka Narodowa w Warszawie
- Miejsce przechowywania: Warszawa
- Państwo: Polska
- Numer inwentarza: G.24604
- Wymiary: odbitka sklejona w jedną całość z czterech tablic sporządzonych z osobnych płyt, których odciski obcięto; egz. Fund. Czart. - 947 x 1315 mm, egz. BNW - 928 x 1290 mm
- Inne egzemplarze:
Fundacja XX Czartoryskich, Kraków, Polska, alegoria i apoteoza, alegoria i apoteoza
Rycina wykonana dla upamiętnienia promocji uzyskanej przez Marcjana Dominika Wołłowicza na Wydziale Filozoficznym Akademii Wileńskiej jest symboliczno-alegoryczną apoteozą Jana III Sobieskiego, propagującą jego ideę dynastyczną, a zarazem hołdem złożonym temu monarsze i jego synom, wreszcie ostatnim z polskich dzieł Romeyna de Hooghe'a pracującego na zamówienie tego monarchy. Wołłowicz był chorążym mścisławskim i marszałkiem wielkim litewskim.
Główną postacią jest cofnięta nieco w głąb postać króla triumfatora, stojącego na rydwanie zaprzężonym w dwa orły i unoszonym ku niebiosom, gdzie panują już Kościół i Wiara. Nad Sobieskim wznosi się nadnaturalnej wielkości diadem z wyrytymi figurami obrońców chrześcijaństwa oraz dewizą SIC ITUR AD ASTRA.
Rozbudowanyplan pierwszy sceny propaguje ideę dynastyczną Sobieskiego. W środkowej części kompozycji Marcin Wołłowicz ofiarowuje kartę dedykacyjną trzem jadącym konno synom królewskim: Jakubowi Ludwikowi, Aleksandrowi i Konstantemu.
polecane
Jan III Sobieski i Maria Kazimiera byli partnerami nie tylko w sprawach prywatnych, ale i politycznych. Udało im …
W kontekście symboliki bramy rezydencjonalnej porównywalne jest panegiryczne określenie Jana III „kolumną graniczną przeciw nawale otomańskiej” („columna terminalis …
W Bibliotece Czartoryskich w Krakowie znajduje się rękopis, a właściwie manualik (sygn. 2300) pt. Fraszki alboli też bajki, …