UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0
Aby wyświetlić poprawnie całą zawartość strony, uruchom wtyczkę Flash w Twojej przeglądarce.
Zobacz jak uruchomić wtyczkę Flash w Chrome.

Książka przygotowana przez Jarosława Dumanowskiego ze współczesnymi interpretacjami przepisów opracowanymi przez Macieja Nowickiego przedstawia historię różnych produktów żywieniowych, opowiada o ich pochodzeniu, kulturowych znaczeniach, ich użyciu i roli – tak na co dzień, jak od święta. Historia ożywa przed nami przy stole w bardzo pouczający i inspirujący sposób.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Portret Stanisława Kostki Potockiego

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Malarstwo
Anton Graff (1736-1813)
Karlsbad
1785 r.
Olej, płótno
68 x 55 cm
Wil.1747

35_sztuka-graff1747.jpg

Obok tego portretu nie można przejść obojętnie. Znakomity malarz niemiecki Anton Graff wykonał go w Karslsbadzie (Karlowe Wary), już wtedy popularnym uzdrowisku, w którym Stanisław Kostka Potocki był przejazdem podczas swojej podróży do Włoch. Był to dla niego szczęśliwy, beztroski okres. Odbył czterotygodniową kurację i wiódł bogate życie towarzyskie. Poznał luminarzy kultury, takich jak Goethe, Herder i Knebel oraz malarzy Darbesa i Graffa, a nawet kontaktował się z Bachem.

Z Polaków byli wówczas w Karlsbadzie księżna Izabela Lubomirska ze swoim wychowankiem Henrykiem Lubomirskim, Jan Potocki, Adam Kazimierz Czartoryski, Stanisław Zabiełło i Grzegorz Piramowicz. Szczegóły tego pobytu przekazał Potocki w listach do żony z czerwca i lipca 1785 r. W liście z 11 lipca dał wyraz swojego uznania dla dzieła Graffa pisząc mon portrai fait par Graff, qui est vraiment beau. Uśmiechnięta twarz przyszłego autora  „polskiego Winckelmanna” emanuje wyjątkowym esprit i jest świadectwem nieprzeciętnych umiejętności Graffa. Portret wykonany swobodnymi pociągnięciami pędzla, ze zróżnicowaną fakturą i bogatą gamą barwną zaliczany jest do najlepszych prac mistrza. Tu należy dodać, że jego cena nie była wysoka, tylko 30 czerwonych zł, jak odnotował Potocki w 1798 r. w wykazie posiadanych obrazów, taka sama jak zostały wycenione portrety malowane przez Aleksandra Kucharskiego i Annę Rajecką.

Poczatkowo portret znajdował sie w pałacu Potockich w Warszawie, gdzie był wymieniony w 1798 r.; następnie w Wilanowie, odnotowany od 1821 r.

Krystyna Gutowska-Dudek

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
45_zrzut_potocki.jpg

Portret Stanisława Kostki Potockiego (e-learning)

Zapraszamy do poznawania najpiękniejszych dzieł sztuki z kolekcji Pałacu Wilanowskiego, które udostępniamy w nowej multimedialnej formule. Tu znajdziesz opowieść o …

57_stanisław kostka potocki.jpg

Jedna noc z konstytucją (film)

Stanisław Kostka Potocki - polityk, kolekcjoner, wolnomularz - cieszył się opinią wspaniałego mówcy i wybitnego znawcy sztuki. Szczególnie zasłużył się na polu edukacji; za jego ministerium powstało ponad 1200 szkół, a w Warszawie założono Instytut Głuchoniemych i Uniwersytet Warszawski. Potocki promował również (co było wówczas wielką nowością!) edukację dziewczynek.

Pompeo_Batoni_Aleksandra_Potocka_3

Portrety Aleksandry Potockiej (jako Melpomeny) i Izabeli Potockiej (jako Polihymni) (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Zgodnie z modą à la antique portrety przedstawiają damy upozowane na Muzy. Aleksandra została ukazana jako Melpomena, muza śpiewu i …