UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0
Aby wyświetlić poprawnie całą zawartość strony, uruchom wtyczkę Flash w Twojej przeglądarce.
Zobacz jak uruchomić wtyczkę Flash w Chrome.

Historia stosunków polsko-niemieckich czy polsko-francuskich jest nieco przewrotna w swoim przekazie. Czy ważniejszy był wpływ Niemiec na obyczajowość, kulturę i funkcjonowanie instytucji prawnych w naszym kraju? Czy może Francji, wiążącej się z Polską nieodłącznie małżonkami władców i osobami na dworach królewskim i magnackich? Odpowiedź nie jest prosta i jednoznaczna, czego dowodem są relacje cudzoziemskich podróżników odwiedzających Rzeczpospolitą w XVII i XVIII w.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Szampanka

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Rzemiosło artystyczne
Polska, Huta Kryształowa w starostwie lubaczowskim
l. 20.–30. XVIII w.
Szkło przezroczyste, szlifowane, rytowane, częściowo polerowane
34,3 x 12,3 cm
Wil.67

Szampanka

Pierwszy zapis, z którym wiąże się ten kielich w historycznym inwentarzu pałacu wilanowskiego: Puar do Wina Szampańskiego szlifowany w Winogrona i Ptaki ztakąż Pokrywa 1, objaśnia, iż tego rodzaju naczynie, nazywane także od swego wydłużonego kształtu fletem, służyło do serwowania musujących win. Pierwotnie zaopatrzone było w pokrywkę, która musiała ulec stłuczeniu jeszcze w XIX w. Nie odnotowuje jej bowiem rzeczoznawca Georges Duchesne, kiedy w 1895 r. sporządza inwentarz dzieł sztuki zgromadzonych w pałacu w Wilanowie, włączając szampankę do zespołu tak ocenianych szkieł (spisuje je w specjalnie dla nich przeznaczonym od 1832 r. pomieszczeniu ekspozycyjnym na pierwszym piętrze). Nie jest on wówczas w stanie określić miejsca powstania naczynia, subtelnie zdobionego spiralnie wijącą się dokoła czary gałązką winnej latorośli, z siedzącymi wśród liści kilkoma niewielkimi ptaszkami.

Szampanka - fragment

Obecnie wiemy, że ten wysokiej klasy artystycznej wyrób sztuki szklarskiej powstał w Hucie Kryształowej w starostwie lubaczowskim, w najlepszym okresie jej wytwórczości – w czasach, kiedy należała do Adama Mikołaja i Elżbiety Sieniawskich. W zachowanym w Bibliotece Czartoryskich w Krakowie rękopisie, mieszczącym listę szkieł wysyłanych z tej manufaktury do Brzeżan na pogrzeb hetmana w 1726 r., można odnaleźć opis, który poświadcza wykonanie, a także podaje cenę dwóch takich właśnie przedmiotów: kielichow Flotowych rysowanych wgrona f. 8 – 2 – 16 zł. Wśród łączonych z hutą Sieniawskich szkieł, które ocalały do naszych czasów w polskich kolekcjach, jedynie dwa flety ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Tarnowie i jeden z Muzeum Narodowego w Warszawie mają podobnie zdobione smukłe czary. Sam zaś sposób dekoracji – spiralnie rytowana winna latorośl wokół lejkowatej czary kielicha – ma znacznie wcześniejszy rodowód; istnieje przykład pośrednio wiążący ją z Wenecją, ośrodkiem, który zapoczątkował sztukę szklarską w nowożytnej Europie. W zbiorach Bawarskiego Muzeum Narodowego w Monachium przechowywana jest szampanka, określana jako wyrób z 3. ćw. XVII w. w typie weneckim, dzieło rzemieślników z Amsterdamu lub południowych Niderlandów, z barwionego na kolor manganowofioletowy szkła, które podobnie oplata rytowana, ale i złocona gałązka.

Barbara Szelegejd


drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
szkła_herbowe_1

Szkła z herbem (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Puchary zdobione herbem „Leliwa” związane są z osiemnastowiecznymi właścicielami Wilanowa. Kiedy w 1720 r. Elżbieta z Lubomirskich odkupiła od królewicza Konstantego Sobieskiego dobra wilanowskie, w należącym do jej męża, hetmana wielkiego koronnego Adama Mikołaja Sieniawskiego (1666 – 1726)

55_szkło_mini.jpg

Szkło europejskie. Galeria rzemiosła artystycznego (artykuł)

Opracowanie z serii „200 lat Muzeum Wilanowskiego” dotyczy nowożytnego szkła obecnego w pałacu w Wilanowie. Na jego stronach pomieszczono zarówno historię całego zespołu tych kruchych przedmiotów w zbiorach, jak i bliższe informacje na temat wybranych 30 przykładów naczyń z okresu od XVI do początku XIX wieku.

studia_wilanowskie_logotyp.png

Wilanowska kolekcja europejskiej ceramiki i szkła. Stan i potrzeby badań (artykuł, „Studia Wilanowskie”)

Studia Wilanowskie, 1982 r. T. VIII Celem tego opracowania jest podanie kilku danych o wilanowskim zbiorze ceramiki i szkła oraz o jego początkach. Z konieczności znalazła się tutaj też garść uwag o dalszych dziejach kolekcji...

studia_wilanowskie_logotyp.png

Szkła z kręgu tzw. Zwischengoldgläser i ich przykłady w kolekcji wilanowskiej (artykuł, „Studia Wilanowskie”)

Studia Wilanowskie, 1984 r. T. X W 1965 r. kolekcja szkła Muzeum w Wilanowie wzbogaciła się o interesujący obiekt związany z rodziną Sobieskich - szklaneczkę Jakuba Sobieskiego - wykonaną w technice tzw. Zwischengoldglaser...