Warsztaty kaligraficzne i drukarskie
Kultura pisma stanowiła ważny element dawnej codzienności – kaligrafowanie, drukowanie czy czerpanie papieru stanowiły fascynującą sztukę, dziś już niestety nieco zapomnianą. Jednak przy odrobinie wysiłku także i dziś można stworzyć zachwycający kaligrafowany list, spisany na papierze czerpanym przy użyciu dawnych przyborów piśmienniczych.
Papier papierowi nierówny, czyli historia szeleszczących kartek z drukarni króla Jana III (6–9 lat)
– zajęcia sezonowe
Kogo intryguje chropowatość, szorstkość, gładkość, śliskość, lepkość, miękkość, matowość lub połysk przedmiotów z otoczenia? Zapraszamy w podróż w odległe czasy, podczas której przekonamy się, że papier papierowi nierówny! Spotkamy się z nadwornym drukarzem Jego Królewskiej Mości Karolem Schreiberem, który zdradzi, w jaki sposób pozyskiwano papier oraz co on sam drukował z rozkazu swojego pana. Ponownie wprawi też w ruch prasę drukarską. Poeksperymentujemy z papierem i na papierze oraz odkryjemy, że faktura nie jest raz na zawsze przypisana przedmiotom – można ją dowolnie zmieniać i tworzyć od nowa.
Zajęcia dostępne w okresie 6 maja – 30 września 2019 r.
Kaligrafia – (nie)zapomniana sztuka (7–19 lat)
– zajęcia prowadzone także w języku angielskim
Odkryjmy kunszt sztuki kreślenia liter w charakterze pisma angielskiego! Wielką zaletą tego pisma, które nazywa się dziś kursywą współczesną, była i jest możliwość w miarę szybkiego pisania oraz łatwość odczytywania. Pismo angielskie, w swej pierwotnej odmianie, jaką jest cancellaresca, stało się krojem powszechnie obowiązującym w czasach króla Jana III. Poszczególne litery są smukłe i czytelne, a zarazem mają nieco fantazyjne kształty. Pisanki angielskiej w uproszczonej wersji uczymy się w szkole, jednak po kilku latach nauki wyrabiamy swój własny charakter pisma, zapominając o odpowiednim kącie nachylenia, owalności i ozdobności liter. W czasie warsztatów zasiądziemy przy drewnianych pulpitach i spróbujemy pisać zarówno gęsimi piórami, jak i stalówkami w obsadkach. Warsztaty prowadzone są w niepowtarzalnej scenerii pałacowych wnętrz oraz w namiocie historycznym zaaranżowanym na dawne scriptorium.
Gutenberg i jego wynalazki (10–12 lat)
Na czym polega drukowanie i jakie były jego początki? Jak wyglądały „drukarki” przed XV wiekiem? Ile trwało powstawanie tekstu? Posłuchajmy opowieści o historii druku, Janie Gutenbergu i jego wynalazkach. Jak ten wynalazek zmienił życie ludzi w tamtych czasach? Uczniowie wcielą się w rolę zecera i spróbują złożyć własne teksty. Zapoznamy się też z działaniem prawdziwej prasy drukarskiej, którą będziemy mogli wprawić w ruch. Zapraszamy do Drukarni Królewskiej!
Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał (10–15 lat)
W czasie warsztatów przeniesiemy się do czasów, kiedy jedenastoletni Janek, późniejszy król Polski, naukę w klasie poetyki w krakowskim Kolegium Nowodworskim. Opowiemy o tym, jak wyglądał dzień w szkole, na jakie zajęcia uczęszczano, czy obowiązywała surowa dyscyplina. Odtworzymy lekcję retoryki, łaciny, geometrii i kaligrafii. Uczyć się będziemy z reprintów dawnych podręczników. Pokażemy pierwsze szkolne wprawki retoryczne Jana spisane piórem na zeszytowych stronicach z uwagami nauczycieli!
To moje! Historia ekslibrisu (10–19 lat)
W czasie spotkania o charakterze dyskusyjnym i warsztatowym zaprezentujemy uczestnikom historię i wartość ekslibrisu jako uniwersalnego znaku, który pozwala wyrażać w sposób symboliczny własną tożsamość. Przekonamy się również, na ile tradycja królewskich ekslibrisów może zainspirować nas w poszukiwaniach sposobów na wyrażenie swojej indywidualności oraz wyznawanych wartości.
Zajęcia dostępne w okresie 6 maja – 30 września 2019 r.
Jak się pisze „tęsknienie” (15–19 lat)
Niedoścignionym wzorem wyrażania emocji w pięknych słowach są oczywiście listy króla do królowej. Najwięcej miejsca zajmują w nich wyznania miłosne, ale również relacje z pola bitwy, z obozu zwycięzców i refleksje zwycięskiego wodza. Kunszt słowa idzie w parze z kunsztem zapisu. Pismo króla to majstersztyk sztuki kreślenia liter w charakterze XVII-wiecznego pisma kancelaryjnego, którego tajniki spróbujemy zgłębić w trakcie warsztatów. Zasiądziemy przy drewnianych pulpitach, spróbujemy pisać zarówno gęsimi piórami, jak i stalówkami w obsadkach. Lektura królewskich listów z pewnością zainspiruje uczestników warsztatów do przelania na papier swoich myśli i emocji w domowym zaciszu. List w kopercie z wykaligrafowanym na warsztatach imieniem i nazwiskiem adresata z pewnością zyska jego uznanie.
Oferta obowiązuje w roku 2019.
______________________________________________________________________
Bilety:
t: 22 54 42 850 (pon.–pt., godz. 9–16)
m: bilety@muzeum-wilanow.pl
______________________________________________________________________
Patroni medialni:
Polecane

Rezerwacja i zakup biletów (artykuł z wewnątrzną nawigacja)
Grupy turystyczne powinny rezerwować bilety nie później niż tydzień przed zwiedzaniem. Rezerwacji biletów można dokonać telefonicznie, przez e-mail oraz online. Muzeum nie prowadzi usług przewodnickich, lecz posiada bogatą ofertę edukacyjną.

Dlaczego warto pięknie pisać? Uzasadnienia z pierwszego polskiego podręcznika kaligrafii (artykuł, Silva Rerum)
Jedynie z wydania z roku 1695 znany jest dziś nieduży podręcznik Kaligrafija abo Kancelaryja, podpisany kryptonimem S.S.J., wskazującym na pióro …

Ilustracje gdańskich druków okolicznościowych, poświęconych panowaniu Jana III Sobieskiego (1674-1696) (artykuł, Silva Rerum)
W roku 1674 zaprzysiągł pacta conventa przyszły polski król Jan Sobieski. Drogę do tronu utorowały mu wieloletnie własne starania, liczne …