UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0
Aby wyświetlić poprawnie całą zawartość strony, uruchom wtyczkę Flash w Twojej przeglądarce.
Zobacz jak uruchomić wtyczkę Flash w Chrome.
przedmioty_osobliwe.jpg

Czy sprzęty i cieszące oko drobiazgi, otaczające niegdyś osoby związane z Wilanowem, zasadniczo różnią się od tych, z którymi obcujemy dziś na co dzień? Mamy nadzieję, że lektura tego opracowania dostarczy Państwu nie tylko odpowiedzi na podobne pytania, ale i czystej przyjemności w obcowaniu z nieczęsto już spotykanymi wyrobami artystycznymi, podobnie jak z odchodzącą w niepamięć staropolszczyzną.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Waza Medycejska

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Rzeźba
Włochy (?)
2. połowa XVIII w., kopia wazy neoattyckiej z 2. połowy I w. n.e. z Galerii degli Uffizi we Florencji
Alabaster
Wys. 112 cm, ø 80 cm
Wil.2867

Waza Medycejska-składanie w ofierze Ifigenii

Nowożytna, alabastrowa waza w kształcie greckiego krateru jest zmniejszoną kopią jednego z najbardziej okazałych i znanych marmurowych naczyń greckich, tzw. Wazy Medycejskiej z 2. połowy I w. n.e. Od XVI w. dekoracyjna waza należała do kolekcji Medyceuszy w Rzymie (stąd nazwa) zaś w 1780 r. przewieziono ją do Florencji i umieszczono w zbiorach Galerii Uffizi. Na brzuścu naczynia znajduje się fryz figuralny, który przedstawia Agamemnona składającego w ofierze bogini Artemidzie swą córkę Ifigenię. ze sceną ofiarowania bogini Artemidzie Ifigenii przez jej ojca Agamemnona.

Waza Medycejska-żołnierze floty greckiej

Wielkie, pokryte reliefami naczynia marmurowe tego typu należą do ciekawej grupy zabytków neoattyckich. Mają charakter kompilacyjny. Formą naśladują naczynia metalowe używane w świątyniach antycznych, zaś motywy dekoracyjno-figuralne czerpią zarówno ze źródeł malarskich, jak i rzeźbiarskich.

Krater Medycejski wraz z innym tego typu dziełem, tzw. Wazą Borghese o podobnym kształcie i rodzaju dekoracji (fryz ukazujący Dionizosa i Ariadnę w otoczeniu menad i satyrów), należał do najchętniej kopiowanych zabytków, szczególnie w okresie od połowy XVII do połowy XIX wieku. Kopie różnych rozmiarów, niekiedy równe nawet oryginałom, często ustawiano jako pendant. W końcu XVIII w. niezwykle popularne stały się miniaturowe wersje waz wykonane w brązie, alabastrze czy ceramiki.

Agnieszka Świtek


drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
studia_wilanowskie_logotyp.png

Kolekcja rzeźb i waz antycznych Stanisława Kostki Potockiego w Wilanowie na tle współczesnych jej zbiorów starożytności w Polsce (artykuł, „Studia Wilanowskie”)

Studia Wilanowskie, 1982 r. T. VIII Osiemnastowieczny "renesans antyku" w południowej i zachodniej Europie dociera, niemal równocześnie ze swoimi narodzinami, do …