nieslyszacy WCAG 2.0WCAG 2.0

To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Widok Galerii Gotyckiej przy północnym skrzydle pałacu

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Widok Galerii Gotyckiej przy północnym skrzydle pałacu

Grafika
Vormser, rys., Lemaitre (Augustin Francois?), wyd.
Paryż
ok. 1840
papier; staloryt
9 x 14 cm
Wil.5548

Galeria gotycka_widok ogólny.jpg

Ten niewielki staloryt posiada  znaczną wartość dokumentalną, ponieważ przedstawia Wilanów, którego dziś już nie ma. Chodzi o północną część pałacu, przy której na początku XIX wieku wniesiona została tzw. Galeria Gotycka. Był to gmach o malowniczo-sentymentalnym charakterze, z elementami "zaprojektowanych" zniszczeń i ruin, które wpisywały się w ówczesne dekorum - stosowności miejsca i jego funkcji. Celem wzniesionej Galerii była bowiem ekspozycjia zgromadzonej przez Stanisława Kostkę Potockiego i jego małżonkę, Aleksandrę, dzieł sztuki, a dokładnie zbiorów malarstwa europejskiego XVII i XVIII wieku. To na polecenie Stanisława Kostki architekt Christian Piotr Aigner sporządził plany neogotyckiego skrzydła, które wybudowane zostało w 1802 roku.

Galerię Gotycką całkowocie przekształcono w połowie XIX w. z polecenia Augusta i Aleksandry Potockich, a więc wnuka Stanisława Kostki oraz jego małżonki. Wówzcas, drugi trakt skrzydła północnego, otrzymał formy nawiązujące do architektury renesanowej. Wraz z szatą zewnętrzną zmianie uległ również układ wnętrz, które podzielone zostały na mniejsze przestrznie. Taki stan zachował się do dnia dzisiejszego.

Widok Wilanowa od strony wjazdu.jpg

Staloryt ukazuje wygląd Galerii ok. roku 1840 i pochodzi z wydanej w Paryżu książki pt. Pologne, autorstwa przebywającego na emigracji rodzimego pisraza, poety, urzędnika wojskowego - Karola Forstera. Praca stanowiła X tom bpgato ilustrowanej seroo zatytułowanej L'Universe Pittoresque. W tomie znalazły się dwa widoki rezydencji wilanowskiej (poza Galerią Gotycką widok dziedzińca od strony wjazdu) oraz portret jej pierwszego właściciela, króla Jana III. 

Widok pałacu od strony dziedzińca oraz Galeria Gotycka dokumentują charakter rezydencji z czasów, kiedy właścicielem była Aleksander Potocki (1831-1845), syn Stanisława Kostki oraz ojciec Augusta. 

Marta Gołąbek   

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
45_zrzut_wlasciciele2.jpg

Właściciele pałacu: Od króla do kustosza (multimedium)

Pałac w Wilanowie, piękne ogrody i budowle w parku, a także zgromadzone tu dzieła sztuki są zapisem historii. To miejsce …