UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0
Aby wyświetlić poprawnie całą zawartość strony, uruchom wtyczkę Flash w Twojej przeglądarce.
Zobacz jak uruchomić wtyczkę Flash w Chrome.

To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Wielka zastawa stołowa

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Rzemiosło artystyczne
Pierre Philippe Thomire (1751-1843)
Paryż
początek XIX w.
Brąz złocony, odlewany, polerowany, cyzelowany; szkło bezbarwne, szlifowane
Sygnatura: THOMIRE A PARIS
Wil.2585/1-8 paterka niska, Wil.2584/1-12 paterka potrójna, Wil.2586/1-8 paterka potrójna z figurami tancerek, Wil.2587/1-4 paterka potrójna z figurami uskrzydlonych kobiet, Wil.2755/1-3 żardiniera, Wil.3434 żardiniera świecznik 12-to świecowy

26_sztuka-thomire-karmazynowa.jpg

Wielka zastawa stołowa z brązu złoconego jest dziełem P.P.Thomire’a, największego brązownika w sztuce francuskiej przełomu XVIII i XIX w. Należy ona do jedynego w Polsce tak licznego zespołu brązowych naczyń dekoracyjnych. Empirowa dekoracja stołowa została zakupiona do Wilanowa przez Stanisława Kostkę Potockiego podczas jego bytności w Paryżu w 1808 r., co odnotował w swoim Pamiętniku Interesów. Całość dekoracji stanowi zbiór czterech różnych zespołów paterek oraz dekoracyjnych żardynier.

Pierre Philippe Thomire był uczniem Pierre`a Gouthiera, wybitnego brązownika, któremu m. in. przypisuje się wprowadzenie matowego złocenia brązów metodą chemiczną. Urodził się w Paryżu w 1751 r. W latach 1776-1823 prowadził własną pracownię. Był ceniony za wybitne zdolności rzeźbiarskie. Od początków działalności współpracował z manufakturą w Sevres, oprawiając wytwarzaną tam porcelanę w złocony brąz. Równocześnie wykonywał wiele dzieł na zamówienie króla Ludwika XVI oraz największych dworów europejskich. Typowym produktem pracowni Thomire`a były modne dekoracje stołowe, elementy oświetlenia oraz zegary. Najlepsze wzory wielokrotnie powtarzano.

Stanisław Kostka Potocki zakupił zastawę, kierując się wieloma przesłankami. W owym czasie francuskie rzemiosło artystyczne osiągnęło najwyższy poziom smaku i doskonałości. Spustoszenia i zniszczenia spowodowane wydarzeniami Wielkiej Rewolucji Francuskiej oraz potrzeba godnej oprawy dla nowej władzy cesarskiej przyczyniły się do ponownego rozkwitu tej gałęzi sztuki, zwłaszcza w dziedzinie dekoracji i wyposażenia wnętrz. Srebro i brąz złocony stały się szczególne cenionym materiałem zdobniczym. 

Zastawy stołowe (franc. surtout-de-table) o rozbudowanej dekoracji u progu XIX w. stały się wręcz obowiązującym elementem dekoracji stołu. Zespół naczyń dekoracyjnych składał się zwykle z pater, żardynier, koszy oraz świeczników, ustawionych niekiedy na połączonych taflach zwierciadeł otoczonych galeryjką.

Joanna Paprocka-Gajek

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
45_zrzut_wlasciciele2.jpg

Właściciele pałacu: Od króla do kustosza (multimedium)

Pałac w Wilanowie, piękne ogrody i budowle w parku, a także zgromadzone tu dzieła sztuki są zapisem historii. To miejsce …

zastawa_stolowa_na_strone

Zastawa Stołowa (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Wielki srebrny serwis obiadowy, pomimo że niekompletny, jest wyjątkowym, jednym z najliczniejszych tego typu zespołów w zbiorach polskich. Dzieło wybitnego złotnika francuskiego z końca XVIII i początków XIX w. - Martina Guillaume’a Biennais’go.

42_serwis stołowy.jpg

Komplet Sztućców (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Prezentowany komplet sztućców został wykonany przez dwóch złotników: noże powstały w warsztacie M.G. Biennais’go, natomiast widelce, łyżki oraz sztućce środka stołu - we współpracującym z nim warsztacie artysty złotnika François’a Dominique’a Naudin’a, specjalizującym się w wytwarzaniu sztućców.