UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0
Aby wyświetlić poprawnie całą zawartość strony, uruchom wtyczkę Flash w Twojej przeglądarce.
Zobacz jak uruchomić wtyczkę Flash w Chrome.

Wielka zastawa stołowa

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Rzemiosło artystyczne
Pierre Philippe Thomire (1751-1843)
Paryż
początek XIX w.
Brąz złocony, odlewany, polerowany, cyzelowany; szkło bezbarwne, szlifowane
Sygnatura: THOMIRE A PARIS
Wil.2585/1-8 paterka niska, Wil.2584/1-12 paterka potrójna, Wil.2586/1-8 paterka potrójna z figurami tancerek, Wil.2587/1-4 paterka potrójna z figurami uskrzydlonych kobiet, Wil.2755/1-3 żardiniera, Wil.3434 żardiniera świecznik 12-to świecowy

26_sztuka-thomire-karmazynowa.jpg

Wielka zastawa stołowa z brązu złoconego jest dziełem P.P.Thomire’a, największego brązownika w sztuce francuskiej przełomu XVIII i XIX w. Należy ona do jedynego w Polsce tak licznego zespołu brązowych naczyń dekoracyjnych. Empirowa dekoracja stołowa została zakupiona do Wilanowa przez Stanisława Kostkę Potockiego podczas jego bytności w Paryżu w 1808 r., co odnotował w swoim Pamiętniku Interesów. Całość dekoracji stanowi zbiór czterech różnych zespołów paterek oraz dekoracyjnych żardynier.

Pierre Philippe Thomire był uczniem Pierre`a Gouthiera, wybitnego brązownika, któremu m. in. przypisuje się wprowadzenie matowego złocenia brązów metodą chemiczną. Urodził się w Paryżu w 1751 r. W latach 1776-1823 prowadził własną pracownię. Był ceniony za wybitne zdolności rzeźbiarskie. Od początków działalności współpracował z manufakturą w Sevres, oprawiając wytwarzaną tam porcelanę w złocony brąz. Równocześnie wykonywał wiele dzieł na zamówienie króla Ludwika XVI oraz największych dworów europejskich. Typowym produktem pracowni Thomire`a były modne dekoracje stołowe, elementy oświetlenia oraz zegary. Najlepsze wzory wielokrotnie powtarzano.

Stanisław Kostka Potocki zakupił zastawę, kierując się wieloma przesłankami. W owym czasie francuskie rzemiosło artystyczne osiągnęło najwyższy poziom smaku i doskonałości. Spustoszenia i zniszczenia spowodowane wydarzeniami Wielkiej Rewolucji Francuskiej oraz potrzeba godnej oprawy dla nowej władzy cesarskiej przyczyniły się do ponownego rozkwitu tej gałęzi sztuki, zwłaszcza w dziedzinie dekoracji i wyposażenia wnętrz. Srebro i brąz złocony stały się szczególne cenionym materiałem zdobniczym. 

Zastawy stołowe (franc. surtout-de-table) o rozbudowanej dekoracji u progu XIX w. stały się wręcz obowiązującym elementem dekoracji stołu. Zespół naczyń dekoracyjnych składał się zwykle z pater, żardynier, koszy oraz świeczników, ustawionych niekiedy na połączonych taflach zwierciadeł otoczonych galeryjką.

Joanna Paprocka-Gajek

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
45_zrzut_wlasciciele2.jpg

Właściciele pałacu: Od króla do kustosza (multimedium)

Pałac w Wilanowie, piękne ogrody i budowle w parku, a także zgromadzone tu dzieła sztuki są zapisem historii. To miejsce …

zastawa_stolowa_na_strone

Zastawa Stołowa (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Wielki srebrny serwis obiadowy, pomimo że niekompletny, jest wyjątkowym, jednym z najliczniejszych tego typu zespołów w zbiorach polskich. Dzieło wybitnego złotnika francuskiego z końca XVIII i początków XIX w. - Martina Guillaume’a Biennais’go.

42_serwis stołowy.jpg

Komplet Sztućców (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Prezentowany komplet sztućców został wykonany przez dwóch złotników: noże powstały w warsztacie M.G. Biennais’go, natomiast widelce, łyżki oraz sztućce środka stołu - we współpracującym z nim warsztacie artysty złotnika François’a Dominique’a Naudin’a, specjalizującym się w wytwarzaniu sztućców.