nieslyszacy WCAG 2.0WCAG 2.0

Tematy

Tereny klucza wilanowskiego i rezydencji wilanowskiej to miejsce wyjątkowe, które przyciągnęło do siebie pradziejowych osadników, założycieli wsi Milanów i wreszcie króla Jana III. To on w pełni docenił nie tylko praktyczne walory podstołecznego położenia Milanowa, ale i naturalny urok miejsca, w którym wzniósł swą nową willę. Dzieło królewskie uzupełniło dzieła natury, jakimi były: szeroka wiślana dolina i jej tarasy, skarpa warszawska i wiślane rozlewiska.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Zaginiony obraz „Szewc” powrócił do Wilanowa

obraz_szewc.jpg

Historia odnalezienia i powrotu tego niewielkiego, aczkolwiek cennego dla zbiorów Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie dzieła jest krótka. Obraz zaginął w bliżej nieznanych okolicznościach przed lub w czasie wojny, a w muzeum pozostała jedynie pusta rama. Obraz został uwzględniony w spisach strat wojennych oraz zarejestrowany w bazie danych dóbr kultury utraconych w wyniku działań wojennych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W sierpniu 2012 roku mieszkaniec Coburga, pan Peter Sahle, zgłosił kuratorowi Muzeum Pałacu w Wilanowie, iż jest w posiadaniu obrazu: „Szewc” (szkoła flamandzka, kopia, olej na płótnie, z wilanowskimi znakami galeryjnymi na odwrocie). W trakcie wizyty ekspertów muzeum w Coburgu, potwierdzono autentyczność obrazu oraz zachowanych znaków Galerii Wilanowskiej na odwrocie. Obecny właściciel przedstawił znany mu, najnowszy fragment historii malowidła. Wycięte z ram płótno z przedstawieniem szewca kupił na targu staroci w Norymberdze w 1974 lub 1975 r. Malowidło było poddane renowacji przez konserwatora muzeum w Würzburgu. Obraz został zdublowany i oprawiony w ramę, z zachowaniem szczególnej dbałości o pozostawienie czytelnych historycznych znaków własnościowych na odwrocie płótna, świadczących o jego dawnej przynależności do kolekcji. Dysponent obrazu zwrócił się do kuratorów wilanowskich z prośbą o potwierdzenie interpretacji widocznych oznakowań. Ustalono, że obraz wymieniany był w dokumentach wilanowskich od końca XIX w.

W dniu 5 października 2012 roku Peter Sahle przekazał obraz do Muzeum Pałacu w Wilanowie. W ceremonii ponownego przekazania dzieła, które odbyło się w Sali Białej muzeum wzięła udział Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Małgorzata Omilanowska oraz Dyrektor Muzeum, Paweł Jaskanis. W trakcie uroczystości ofiarodawca uhonorowany został Odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

uroczystosc_przekazania_obrazu_szewc.jpg

Obrazy mistrzów szkół Północy zdobiły wnętrza pałacu wilanowskiego od zawsze. Król Jan III Sobieski upodobał sobie malarstwo z tego kręgu kulturowego już w czasie młodzieńczej podróży edukacyjnej, którą odbył w wieku lat szesnastu w towarzystwie m.in. swego starszego brata Marka i guwernera Sebastiana Gawareckiego. Ten ostatni zanotował w diariuszu tejże wyprawy, przy okazji opisu jednej z prowincji holenderskich, Zelandii, że mieszkańcy tej ziemi „w obrazach się też barzo kochają, kędyby prawie jednego domku nie nalazł ubogiego, gdzieby nie miała być izba przyozdobiona jakimikolwiek obrazami”. W takichże obrazach lubował się także władca, o czym przekonują nas świadectwa z epoki. Wymowna jest na przykład nazwa i funkcja jednego z głównych apartamentów królewskich pałacu – Gabinet Holenderski, który pełnił prawdopodobnie rolę sali recepcyjnej o ścianach pokrytych ściśle tapetą obrazów.

W kolekcji króla nie zabrakło też obrazów rodzajowych, w typie odzyskanego szewca. I tak: „Obraz Oryginał Bombocia włoski, Swiec Trzewiki łata w ramach gładkich złocistych”, „Obrazow para, na Iednym Swiec boty łata, pod Fontanną, na drugim gra pod Szopą, a dwoje Ludzi podroznych Siedzi, obadwa w ramach czarnych” – czytamy na kartach "Inwentarza generalnego" sporządzonego po śmierci króla, a obejmującego wykaz należących do niego ruchomości. Zapisy te są reprezentatywne również w odniesieniu do ram, w które oprawiano obrazy holenderskie i flamandzkie. Jedna z nich, złocona i zdobiona ornamentem, nosząca z tyłu informację o przynależności do zaginionego obrazu „Szewc”, z pozoru bezużyteczna, czekała w Wilanowie, jak wiele innych obecnością swą zaświadczając o trudnych losach dziedzictwa kultury polskiej. I doczekała się!

obraz_szewc_rama.jpg

Dziękujemy ofiarodawcy za szlachetny gest i zapraszamy do obejrzenia obrazu w pałacu.

Dominika Walawender-Musz, Joanna Paprocka-Gajek Dział Sztuki

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
top_maly_cunctis.jpg

Wszystkim wstęp wolny (film)

Stanisław Kostka Potocki tworzył swoją kolekcję ze znawstwem i pasją. Dobierał dzieła tak, by dały one wyobrażenie o wszystkich okresach i stylach na przestrzeni wieków. W 1805 roku otworzył muzeum w pałacu wilanowskim, dostępne dla wszystkich. Dzieła sztuki miały służyć nie tylko edukacji artystycznej, ale również kształtować gusta estetyczne współczesnych Polaków. Tak jest do dziś.

glowka_kobiety_logo.JP

Opowiadamy o kolekcji wilanowskiej (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Wilanowska kolekcja jest jak mikrokosmos sztuki. Znajdują się w niej antyczne wazy, dzieła Cranacha, Rubensa i Davida, niderlandzkie martwe natury, …

45_zrzut_mecenat.jpg

Mecenat Króla Jana III (e-learning)

W potocznej opinii Jan III postrzegany jest jako król-wojownik, który ocalił łacińską Europę przed najeźdźcą spod znaku półksiężyca. Dlatego warto przypomnieć, że był on też znawcą sztuki i miłośnikiem książek. W wolnych chwilach pasjami oddawał się lekturze bądź uczonym rozmowom ze swoimi sekretarzami i gośćmi, którzy przybywali do Wilanowa z różnych stron świata

57_michał anioł palloni, zaślubiny psyche, freski w galerii południowej pałacu wilanowskiego..jpg

Sztuka króla, król sztuki (film)

Wykształcony, obyty w świecie i władający obcymi językami król Jan III był znawcą wojennego rzemiosła, ale też sztuk pięknych i wszelkich nauk. Zasłynął jako mecenas wybitnych malarzy, należał do pierwszego towarzystwa geograficznego na świecie i pisał listy, w których opisywał świat i pięknie wyrażał miłość.

studia_wilanowskie_logotyp.png

Jan III Sobieski i jego mecenat artystyczny (artykuł, „Studia Wilanowskie”)

Studia Wilanowskie, 1977 r. T. I W powszechnej świadomości społeczeństwa imię Jana III Sobieskiego związało się głównie z jego działalnością na …