© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
   |   16.09.2024

Czy krytycznie to etycznie? | warsztaty dla szkół ponadpodstawowych

Zapraszamy szkoły ponadpodstawowe do udziału w warsztatach pn. „Czy krytycznie to etycznie? Co wilanowskie muzealia mówią o twórcach kolekcji i o nas dzisiaj”. 

Wierzymy, że misją muzeum jest nie tylko upowszechnianie wiedzy, ale także stwarzanie bezpiecznej przestrzeni wymiany myśli i doświadczeń. Zainteresowane grupy wezmą udział w pilotażowym cyklu warsztatów poświęconych przeciwdziałaniu agresji i dyskryminacji oraz promujących postawy otwartości i tolerancji. Zajęcia poruszą liczne wątki wielokulturowe oraz wzbudzą krytyczną refleksję wobec inności – poczynając od odmienności w sztuce pozwolą szerzej spojrzeć na relacje społeczne.

Spotkania organizowane są we współpracy ze Stowarzyszeniem Salam Lab, prowadzone będą przez specjalistów, nierzadko terapeutów i stanowić będą jedną z form szeroko rozumianej muzeoterapii. Bezpłatne zajęcia odbędą się w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.

Czy krytycznie to etycznie? Co wilanowskie muzealia mówią o twórcach kolekcji i o nas dzisiaj

Grupa wiekowa: szkoły ponadpodstawowe

Czas trwania: 6 spotkań po 1,5 godz.

Lokalizacja zajęć: wnętrza muzealne, sala edukacyjna

Terminy: 7, 14, 26 listopada, 10, 11, 17  grudnia – godz. 11.00

Słowa kluczowe: kolonializm, neokolonializm, orientalizm, europocentryzm

Metody pracy: ćwiczenia indywidualne, ćwiczenia grupowe, dyskusja

Dlaczego altana jest chińska i dla kogo wschód jest daleki? Jaką wizję świata i Europy prezentują wilanowskie zbiory? Czy to jedyny sposób opowiadania o zgromadzonym dziedzictwie? Zapraszamy uczniów szkół ponadpodstawowych na wyjątkowe warsztaty połączone ze spacerem po pałacu. Tematem przewodnim spotkania będzie odczytywanie znaczeń kryjących się w sposobie budowy, prezentacji i gromadzenia muzealnych kolekcji. Spróbujemy kontekstowo spojrzeć na kolekcje muzealne oraz zastanowić się nad etycznym podejściem do ich budowania i interpretacji. Celem naszych zajęć jest rozbudzenie wśród uczestników odwagi i śmiałości do kwestionowania schematów i utartych narracji. Kreując postawy otwartości i szacunku, zmierzymy się z pojęciem europocentryzmu i jego przejawów w muzealnych kolekcjach.

Warsztat nr 1: Jak opowiadamy historię?

Podczas warsztatu uczniowie poznają podstawowe pojęcia, takie jak europocentryzm, kolonializm, neokolonializm i postkolonializm w kontekście narracji historycznych i opowiadania historii przez muzeum. Wspólnie zastanowimy się nad tym, czy historia jest obiektywna i z czym kojarzymy pojęcie „odkrycie”.

Warsztat nr 2: Czy mapy zawsze mówią prawdę?

Podczas warsztatu uczniowie poznają jedną z pasji Jana Sobieskiego, jaką była kartografia, i zastanowią się, czy mapy to faktyczny obraz świata. Zajęcia będą okazją do zastanowienia się nad takimi pojęciami jak „Bliski Wschód” i „Daleki Wschód” oraz do krytycznego spojrzenia na to, jak w przeszłości i dzisiaj nazywano poszczególne regiony świata.

Warsztat nr 3: Czy literatura ma na nas dobroczynny wpływ?

Podczas warsztatu zajrzymy do biblioteki pałacowej i zastanowimy się, jak literatura utrwala w nas wyobrażenia o świecie. Zastanowimy się również nad pojęciem dobroczynności: jak wyobrażano sobie ją dawniej, jak rozumiana jest dzisiaj i jak łączy się to z pojęciem „białego zbawcy”?

Warsztat nr 4: Czy należy krytykować orientalizm?

Podczas warsztatu uczniowie poznają słowo „orientalizm” w kontekście Dawnych Pokojów Chińskich Stanisława Kostki Potockiego. Przyjrzenie się niewielkim dziełom sztuki z porcelany miśnieńskiej pozwoli przedyskutować kwestie europocentryzmu w sztuce. Warsztaty zwieńczymy rozpoznaniem tropów odkrytych we wnętrzach pałacowych, we współczesnych filmach i zdjęciach.

Warsztat nr 5: Czy rozwój zawsze znaczy to samo?

Jak rozwój rozumiano w czasach saskich? Jak rozumiemy go dzisiaj? I co z rozwojem ma wspólnego ewolucja? Przedostatni warsztat z cyklu pozwoli przedyskutować to pojęcie i zastanowić się, jak wpływa ono na nasze wyobrażenia o świecie i współczesnych zjawiskach.

Warsztat nr 6: Jak krytycznie współtworzyć muzeum?

Ostatni warsztat obejmuje przygotowanie przez uczniów projektu niewielkiej wystawy metodą design thinking, w którym w twórczy sposób zostaną przedstawione publiczności zagadnienia poruszane w ciągu całego cyklu.

O STOWARZYSZENIU

Stowarzyszenie Laboratorium Działań dla Pokoju, funkcjonujące również pod nazwą Salam Lab, od 2021 roku wspiera działalność wychowawczą i profilaktyczną szkół. Misją organizacji jest budowanie mostów i kultury spotkania między różnymi społecznościami narodowościowymi i wyznaniowymi oraz przeciwdziałanie dyskryminacji. Misja ta realizowana jest poprzez działania edukacyjne i medialne. Cel Stowarzyszenia polega na dostarczaniu rzetelnych informacji na temat różnych kultur, mniejszości narodowych, etnicznych czy religijnych oraz zapobieganiu dyskryminacji poprzez przełamywanie stereotypów i budowanie postawy szacunku dla różnorodności. Dział Edukacji Salam Lab prowadzi warsztaty edukacyjne dla nauczycieli, edukatorów, uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, studentów, a także dla grup spoza środowiska szkolnego. Współpracuje regularnie z wieloma instytucjami kultury – między innymi z Zamkiem Królewskim na Wawelu, Małopolskim Instytutem Kultury, Muzeum Narodowym w Krakowie oraz Pałacem Króla Jana III w Wilanowie w Warszawie.

Stowarzyszenie Laboratorium Działań dla Pokoju
ul. Zygmunta Augusta 5/2, 31-504 Kraków
www.salamlab.pl
KONTAKT:
Dział Edukacji Salam Lab
edukacja@salamlab.pl
+48 694 384 383