Do stworzenia tej oryginalnej dekoracji wykorzystano dalekowschodni okrągły panel zdobiony laką, cztery jaja strusie i czerwoną przędzę wełnianą. Na zdjęciach z początku XX w. odnajdujemy ją w jednym z pokojów Apartamentu Chińskiego, urządzonego na początku XIX w. przez Stanisława Kostkę Potockiego. Apartament ten miał służyć prezentacji bogatej i zróżnicowanej kolekcji sztuki dalekowschodniej, ściany sal ozdobiono orientalnymi tapetami i grafikami lub pseudochińskimi malowidłami. W dużych szafach witrynowych oraz na podstawach i konsolach eksponowano wyroby z porcelany, rzeźby i drobne przedmioty codziennego użytku. Całości dopełniały meble - na ogół zrobione w Europie na wzór sprzętów dalekowschodnich, niektóre z nich powstały w Wilanowie.
Apartament Chiński Potockiego znamy dziś tylko z dawnych zdjęć i opisów, sposób ekspozycji kolekcji wskazuje wyraźnie, że pokoje te urządzone zostały według europejskich wyobrażeń o wnętrzach chińskich i japońskich domów. W oczach dziewiętnastowiecznej publiczności były bardzo egzotyczne i niezwykłe, przyciągały swą odmiennością i barwnym bogactwem.
Anna Ekielska-Mardal