Akwarela należy do serii sześciu widoków wnętrz wilanowskich, z których pięć kupiono do zbiorów Muzeum w Wilanowie w latach 1993-1997, a jeden nabyto w 1992 r.
Ze wszystkich zakupionych akwarel Chmielińskiego ta prezentuje najwyższy poziom. Ukazuje ona Gabinet Holenderski widziany od strony Sypialni Króla, z wejściem do Sypialni Królowej i dalej do alkierza północnego (Gabinet Królowej?). Identyczne ujęcie Gabinetu Holenderskiego przedstawia drzeworyt Aleksandra Malinowskiego, sporządzony według rysunku Aleksandra Gryglewskiego. Komnata ta w albumie Skimborowicza i Gersona opisana jest jako Wnętrze salonu środkowego w pałacu willanowskim.
Namalowane na akwareli meble (kanapy, fotele i konsole oraz kominek i lustra) mają w większości zbliżone kształty do tych ukazanych na wspomnianym drzeworycie Malinowskiego, ale Stachowicz przedstawił je schematycznie i niedokładnie. Z tego powodu nie można ich zidentyfikować.
Wcześniejsze ujęcia Gabinetu Holenderskiego – akwarela Richtera oraz szkic i obraz olejny Gryglewskiego z 1874 r. (zbiory Muzeum Narodowego w Warszawie) – ukazujące pokój z różnych stron, są cennym uzupełnieniem materiału ikonograficznego (zob. Mieleszko 1980, s. 77–78, il. 27, 30–31).
Krystyna Gutowska-Dudek