W zbiorach muzealnych lub w prywatnych kolekcjach rzadko dzisiaj można oglądać meble dziecięce. Do tych nielicznych należy kołyska typu barcelonette, zakupiona do zbiorów wilanowskich. Jej pierwowzór rysował Pierre de la Mésangére (1761–1831) i wkrótce stała się bardzo popularnym meblem nie tylko we francuskich wnętrzach pałacowych.
Kołyska ma kształt ażurowego kosza o łódkowatej formie, zawieszonego na osi stelaża, co umożliwia wahadłowe poruszanie nim. Stelaż ujmuje kołyskę na jej dwóch końcach. Od dołu wsparty jest na dwóch podporach, rozgałęziających się w cztery wygięte nogi. Element tralkowatego wiązania podpór jest dekoracyjnie toczony i rzeźbiony. Jedno ramię stelaża wysunięte jest ponad kołyskę i zakończone wygiętą szyją łabędzią z wdzięcznie osadzoną na niej stylizowaną główką ptaka, trzymającego w dziobie krótki pręt zakończony kulkami. Podobna główka zdobi drugi koniec kołyski. Na pręcie tym zawieszana była lekka tkanina, często zdobiona haftami i koronkami, izolująca leżące na posłaniu dziecko od otoczenia. Zachował się materacyk przywiązywany tasiemkami do szczebli kołyski.
Niewiele tego typu mebli zachowało się w zbiorach polskich. Kołyska, wprowadzona do wilanowskiej ekspozycji wnętrz mieszkalnych, zaznacza obecność dzieci w tym pałacu.
Anna Kwiatkowska