Mock Johann Samuel (ok. 1687-1737), malarz. Pochodził z Saksonii i pracował dla królewsko – elektorskiego dworu w Dreźnie, projektując wzory dla królewskiej manufaktury gobelinów, dokumentował też (w technice gwaszu) życie dworu Augusta II.
Ok. roku 1723 przeniósł się do Warszawy, a w roku 1731 otrzymał tytuł malarza nadwornego. Został przyjęty w poczet obywateli Starej Warszawy, przeszedł też na katolicyzm. Malował obrazy olejne: portrety (m.in. króla Augusta II, księżnej cieszyńskiej Urszuli Lubomirskiej), widoki (Widok pałacu i pawilonów na Marymoncie), sceny rodzajowe, a także dekoracje teatralne; projektował strony tytułowe. Częstym tematem jego obrazów były uroczyste wjazdy, turnieje i parady (Fajerwerki, Kawalkada, Ślub Fryderyka Augusta w sierpniu 1719, Przybycie Augusta III do Warszawy) a także scenki rodzajowe: Scena haremowa, Gra w kości, Zaloty Murzyna i alegorie: Afryka, Azja, Ameryka. Szkicował sale Senatorskie na Zamku w Warszawie i w Grodnie, projektował łuki triumfalne i iluminacje.
Stanął do konkursu na obraz do ołtarza głównego w kościele Św. Krzyża w Warszawie, lecz nie jest pewne, czy jego dziełem był Chrystus na krzyżu, zniszczony tam we wrześniu 1939. Zmarł w Warszawie, z małżeństwa z Barbarą z domu Sacres pozostawił 3 córki. Uczniami jego byli Jan Benedykt Hoffman i Łukasz Smuglewicz.