Pierwszy rok pracy przy każdym projekcie, bazującym na dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej, jest zawsze trudny. Wiąże się bowiem zarówno z wyborem wykonawców dla poszczególnych zadań, jak i na ogół z faktycznym rozpoczęciem prac. Tak było i tym razem, w przypadku projektu „Restauracja i zabezpieczenie symbolu polskiego dziedzictwa kulturowego” – Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie współfinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020”. W roku 2017 udało nam się:
- Wyłonić wykonawców prac w ramach przeprowadzonych 11 postępowań przetargowych oraz 3 zapytań ofertowych.
- W ramach Zadania nr 1 pn. Prace konserwatorskie oraz dokumentacyjne i zabezpieczające w galeriach ogrodowych i Lapidarium na parterze pałacu – zakończyć prace merytoryczne w galerii północnej oraz rozpocząć przygotowania do działań w Lapidarium i galerii południowej. Ukończone zostało również działanie polegające na wykonaniu dokumentacji fotogrametrycznej trzech pomieszczeń pałacu, w tym skanowania laserowego i fotografii cyfrowych oraz opracowania związanej z tymi pracami dokumentacji.
- Dla Zadania nr 2 pn. Modernizacja i przebudowa sal wystawowych galerii ogrodowych na piętrze pałacu – trwa rozpoczęta w 2017 roku procedura wyłonienia wykonawcy w ramach tzw. dialogu technicznego.
- Jeśli chodzi o Zadanie nr 3 pn. Konserwatorski remont dachu skrzydła północnego Pałacu w Wilanowie – zostało zakończone, odebrano i rozliczono już wszystkie prace techniczne.
- W ramach Zadania nr 4 pn. Roboty remontowe i zabezpieczające w budynku Oranżerii – rozpoczęte zostały roboty budowlane przy izolacjach budynku, połączone z badaniami archeologicznymi.
- W ramach Zadania nr 5 pt. Konserwacja czterech figur Herkulesów wraz z postumentami oraz wykonanie ich kopii – zakończone zostały prace przy konserwacji 2 rzeźb i postumentów. Powstały również ich modele gipsowe, które posłużą do wykonania kopii.
- W ramach Zadania nr 6 – Trójwymiarowa dokumentacja wybranej kolekcji zbiorów – przeprowadzona została digitalizacja 4 rzeźb biskwitowych (z nieszkliwionej porcelany). Wykonano również digitalizację pierwszego z dwóch wnętrz pałacowych (Antygabinet Królowej) oraz przeprowadzono pierwszą serię badań zmian starzeniowych, występujących na elewacjach pałacu. Dla realizacji niniejszego zadania zakupiony został niezbędny sprzęt komputerowy.
- W ramach zadania nr 7 – Promocja – wykonana została i zamontowana tablica informująca o projekcie. Zorganizowano konferencję inaugurującą projekt. Postępy prac remontowych i konserwatorskich relacjonowane są na bieżąco na stronie internetowej muzeum (w językach polskim i angielskim) oraz na profilu muzeum na Facebooku. Rozpoczęto także realizację dwóch filmów: jednego, pokazującego percepcję zabytkowych wnętrz pałacu przez zwiedzających oraz filmu dokumentującego realizację i efekty projektu (oba filmy przygotowane zostaną w wersji językowej polskiej i angielskiej).
- Wdrażając i koordynując realizację harmonogramu rzeczowo-finansowego projektu, a także harmonogramu płatności, wprowadzono 4 aneksy do umowy dofinansowania, jak również opracowano i wykonano 4 wnioski o płatność.
Widać więc wyraźnie, że powołany w muzeum „Zespół ds. realizacji, rozliczenia i utrzymania uzyskanych efektów” wykonał w roku 2017 ogromną pracę. Zdajemy sobie sprawę, że przebieg prac bywa niekiedy utrudnieniem dla zwiedzających wilanowską rezydencję, a jego uciążliwości odczuwają także pracownicy muzeum, których biura sąsiadują często z obszarem intensywnych prac budowlanych i konserwatorskich. Na pewno jednak efekty, które zobaczymy pod koniec 2019 roku, będą olśniewające.