Para portretów przedstawiających Marię Leszczyńską, córkę króla polskiego Stanisława Leszczyńskiego oraz jej małżonka Ludwika XV, króla Francji, wykonana została haftem półkrzyżykowym na kanwie lnianej (przeciętnie 63-65 ściegów na 1 cm2). Obok większych partii wykonanych matową wełnianą przędzą artysta wprowadził na niewielkich płaszczyznach połyskliwy jedwab, zyskując w ten sposób, podobnie jak w dziełach malarskich, efekt dyskretnych blików, podkreślających w partiach ubiorów bogactwo kolorystyczne, blask złota i klejnotów.
Brzegi portretów wzmocniono pasem haftu wykonanego grubszą wełnianą nitką i naciągnięte przybito do ramy krosna. Portrety pary królewskiej powstały na podstawie dzieł wybitnego artysty pochodzącego z flandryjskiej rodziny malarzy Jana Baptisy Van Loo (1684-1745), nadwornego malarza Ludwika XV.
Oba portrety zakupione zostały w Paryżu w 1787 roku przez Stanisława Kostkę Potockiego dla jego ciotki Katarzyny Kossakowskiej, kasztelanowej kamieńskiej. Odziedziczone po jej śmierci w 1801 roku powiększyły ówczesną kolekcję dzieł sztuki Stanisława Kostki Potockiego.
Maria Żukowska