Sala Biała pałacu wilanowskiego przeszła metamorfozę. Można ją już podziwiać w zupełnie nowej odsłonie.
W XIX wieku Sala Biała była imponującą galerią portretową. Jej twórcy, przedstawiciele rodziny Potockich, zgromadzili w tym reprezentacyjnym pomieszczeniu wizerunki królów i wybitnych właścicieli rezydencji wilanowskiej. Na wybór takiego programu wpływ miała sytuacja polityczna w kraju, który w końcu XVIII wieku stracił niepodległość, a przez cały wiek XIX poszukiwał drogi jej odzyskania. Przywoływanie pamięci o ważnych postaciach, wiele znaczących w historii Rzeczypospolitej Obojga Narodów, było patriotycznym gestem.
Obecna aranżacja nawiązuje do owej idei, a dodatkowo wyróżnione zostały dwie postaci kluczowe dla rezydencji wilanowskiej – jej pierwszy właściciel i twórca tego miejsca król Jan III oraz Stanisław Kostka Potocki, który wraz z żoną Aleksandrą w roku 1805 utworzył w pałacu wilanowskim muzeum i udostępnił publiczności zgromadzone tu pamiątki historyczne oraz kolekcję dzieł sztuki.
W 2016 roku w Sali Białej swoje nowe miejsce, po kilkumiesięcznych pracach konserwatorskich, znalazł „Portret Stanisława Kostki Potockiego na koniu” pędzla Jacquesa-Louisa Davida, wybitnego malarza francuskiego neoklasycyzmu. Na przeciwległej ścianie znalazł się wizerunek króla Jana III. Obu postaciom „towarzyszą” ich bliscy; Stanisławowi Kostce Potockiemu syn Aleksander, jego córka Natalia Sanguszkowa, a także syn Aleksandra - August z żoną Aleksandrą zw. Augustową. Obok portretu króla Jana III znaleźli się jego synowie Aleksander i Konstanty, a także wnuczka Maria Klementyna Sobieska z mężem Jakubem Stuartem, pretendentem do tronu Anglii.
Wspaniała galeria w Sali Białej to 20 znakomitych portretów, prezentujących postaci ważne dla historii Polski i historii wilanowskiej rezydencji. Szczegółową aranżację prezentujemy w plikach pdf. do pobrania.