Dekoracje sklepień i faset galerii ogrodowych Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie na parterze, wśród nich niezwykle cenne malowidła plafonowe florenckiego artysty Michelangela Palloniego, w kwietniu 2018 roku prawie całkowicie zniknęły pod specjalnymi konstrukcjami. Zabezpieczają one dekoracje przez cały okres prac konserwatorsko-remontowych, prowadzonych na górnych kondygnacjach pałacu. To standardowa procedura, by przed rozpoczęciem prac niezbędnych dla utrzymania pałacu w dobrym stanie, zabezpieczyć te elementy jego zabytkowego wystroju, które są najbardziej narażone.
Taki stan będzie trwać do końca 2019 roku, w związku z realizacją projektu „Restauracja i zabezpieczenie symbolu polskiego dziedzictwa kulturowego – Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie”. Niestety wiąże się to z utrudnieniami na trasach zwiedzania i brakiem dostępu do niektórych obszarów budynku. O ile malowidła Palloniego można dostrzec ponad zabezpieczającymi je siatkami, to otaczające je płaskorzeźby i sztukaterie zostały całkowicie zasłonięte konstrukcjami z desek.
Stan zabytkowego wystroju galerii musi być jednak przez cały czas monitorowany. Konserwatorzy, korzystając z mobilnych rusztowań, obserwują freski i płaskorzeźby w wybranych miejscach, odsłaniając je fragmentami, a zamontowane na sklepieniach i ścianach sensory umożliwiają ciągłą kontrolę warunków cieplno-wilgotnościowych ponad drewnianymi konstrukcjami.
Fot. E. Modzelewska