Apoteoza cesarza Leopolda I Habsburga (Grafika, alegoria i apoteoza)
- Autor: Melchior Hafner Młodszy
- Według obrazu:
- Wydanie pierwsze: Delineatio Provinciarum Pannoniae et Imperii Turcici in Oriente...
- Czas powstania: 1684
- Wydawca:
- Miejsce wydania: Norymberga, Augsburg
- Materiał/Technika: miedzioryt, akwaforta
- Wydanie kolejne:
Delineatio Provinciarum Pannoniae et Imperii Turcici in Oriente... (1684, Norymberga, Augsburg, 1685, Augsburg) - Przedstawiona osoba: Leopold I Habsburg, Jan III Sobieski, Ernest Rüdiger von Starhemberg, Jan Jerzy III Wettyn, Maksymilian II Emanuel, Jerzy Fryderyk książę Waldeck, Karol V Lotaryński
- Przedstawione wydarzenie:
- Instytucja przechowująca: Biblioteka Narodowa w Warszawie
- Miejsce przechowywania: Warszawa
- Państwo: Polska
- Wymiary: 300 x 345 mm (kompozycja, odbitka obcięta)
- Numer inwentarza: XVII.4.4047
- Inne egzemplarze:
Biblioteka Narodowa w Warszawie, Warszawa, Polska, alegoria i apoteoza
Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, Warszawa, Polska, alegoria i apoteoza
Na rozległym polu, zamkniętym na horyzoncie pasmami wzgórz i wypełnionym zmasowanym wojskiem, wznosi się pięciostopniowy cokół. Na nim, pod baldachimem, zasiada na tronie cesarz Leopold I Habsburg. Baldachim, ozdobiony czterema postaciami nagich Geniuszy Sławy, wieńczy korona Świętego Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego, podtrzymywana przez trzy putta. W chmurach unoszą się trzy uskrzydlone postacie, dzierżące wstęgi z inskrypcjami: Vincat Leopoldus, Vivat Leopoldus Imp., Triumphet Leopoldus. U stóp tronu gromadzą się postacie zwycięskich wodzów i pokonanych Turków. Po prawicy cesarza stoją w szeregu (od lewej): graf Starhemberg (?), elektor saski Jan Jerzy III i elektor bawarski Maksymilian II Emanuel, Jan III Sobieski (w koronie, w pełnej zbroi i w płaszczu gronostajowym, z regimentem w prawej ręce), książę Waldeck (?) oraz książę Karol V Lotaryński, usytuowany na pierwszym stopniu cokołu. Pierwszy plan kompozycji zajęły alegorie: z lewej kobieca personifikacja Imperium Habsburgów z rogiem obfitości, obok której siedzi ciemnoskóra personifikacja podbitego Nowego Świata z włócznią i papugą. Z prawej zakuty w zbroję rycerz z orłem na hełmie toczy walkę z potwornym wężem z półksiężycem na łbie, symbolizującym Islam. Tej walce przygląda się pośrodku militariów młody władca turecki. W niebiosach triumfalnie unosi się orzeł z jabłkiem cesarskim i mieczem.
Wymowa sztychu jest jednoznaczna i wyrazista: jedynym triumfatorem i zbawcą Wiednia jest tu cesarz Leopold. Wszyscy sprzymierzeni, łącznie z Janem III Sobieskim, zostali sprowadzeni do roli dekoracyjnej asysty, widzów uczestniczących w owej wspaniałej ceremonii.
polecane
W wyprawie wiedeńskiej wzięło udział wielu mieszkańców Prus Królewskich, wielu z nich nie wróciło, jak np. wojewoda pomorski …
Wiktoria wiedeńska bardzo szybko została wykorzystana przez dwór habsburski jako chwała oręża zwycięskich wojsk chrześcijańskich; temu celowi służyły …
Na tronie polsko – litewskim zasiadało w sumie osiem Habsburżanek, obdarzanych przez poddanych bądź rezerwą i uprzejmą obojętnością, …