Apoteoza Jana III Sobieskiego (Grafika, alegoria i apoteoza)
- Autor: nieznany
- Według obrazu:
- Wydanie pierwsze: Der Stadt Danzig historische Beschreibung worinnen von dero Uhrsprung, Situation, Regierung - Art...
- Czas powstania: 1687
- Wydawca: Reinhold Curicke
- Miejsce wydania: Amsterdam, Gdańsk
- Materiał/Technika: miedzioryt, akwaforta
- Wydanie kolejne:
Der Stadt Danzig historische Beschreibung worinnen von dero Uhrsprung, Situation, Regierung - Art... (Reinhold Curicke, 1687, Amsterdam, Gdańsk, 1688, Amsterdam, Gdańsk) - Przedstawiona osoba:
- Instytucja przechowująca: Biblioteka Narodowa w Warszawie
- Miejsce przechowywania: Warszawa
- Przedstawione wydarzenie:
- Państwo: Polska
- Numer inwentarza: W.4.346
- Inne egzemplarze:
Biblioteka Narodowa w Warszawie, Warszawa, Polska, alegoria i apoteoza
Biblioteka Narodowa w Warszawie, Warszawa, Polska, alegoria i apoteoza
Biblioteka Narodowa w Warszawie, Warszawa, Polska, alegoria i apoteoza
Biblioteka Narodowa w Warszawie, Warszawa, Polska, alegoria i apoteoza
Biblioteka Narodowa w Warszawie, Warszawa, Polska, alegoria i apoteoza
alegoria i apoteoza, Biblioteka Narodowa w Warszawie, Warszawa, Polska
alegoria i apoteoza, Biblioteka PAN w Gdańsku, Gdańsk, Polska
Jan III Sobieski przedstawiony jako rzymski imperator w wieńcu laurowym, antykizowanych sandałąch i w płaszczu, z regimentem i tarczą z monogramem I3, szybuje na orle na wzór boskiego Jowisza. Nad głową bohatera skłębione obłoki rozstępują się, odsłaniając światłość, z której wyłaniają się dwie dłonie dzierżące berło i otwartą koronę. Niżej, w sferze ziemskiej, widnieją dwie kobiece alegorie:stojąca Veritas (Prawda) ze słońcem i palmą w rękach wspiera lewą stopę na kuli. Obok, na postumencie z tytułem dzieła, siedzi personifikacja Gdańska w corona muralis, trzymająca oburącz zwój papieru z panoramą miasta. W oddali po lewej stronie rozciąga się pejzaż z ukrytą w cieniu alegorią Wody oraz z morzem z żaglowcem na horyzoncie.
Postać Sobieskiego na orle została wyobrażona w ryzykownym perspektywicznym skrócie, co stanowiło swoiste wyzwanie dla rytownika. Orzeł - "ptak niebieski" i atrybut Jowisza - uchodził za króla ptaków i ptaka królów, tak więc apoteoza polskiego władcy wyraźnie nawiązuje do apoteozy rzymskich cesarzy, unoszących się do nieba na tym właśnie drapieżniku.