Apoteoza pary cesarskiej (Grafika, alegoria i apoteoza)
- Autor:
- Według obrazu:
- Wydanie pierwsze:
- Czas powstania: po 1683
- Wydawca:
- Miejsce wydania:
- Materiał/Technika:
- Wydanie kolejne:
(Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska) - Przedstawiona osoba: Leopold I Habsburg, Jan III Sobieski, Eleonora Magdalena Teresa, Józef Ignacy (późniejszy cesarz Józef I) Habsburg, Maria Elżbieta Habsburżanka
- Przedstawione wydarzenie:
- Instytucja przechowująca: Wien Museum
- Miejsce przechowywania: Wiedeń
- Państwo: Austria
- Numer inwentarza: HMW 163.635
Fot. ©Wien Museum
Przedstawienie gloryfikuje rodzinę cesarską w wyraźnym kontekście militarnym. Leopold I wraz z Eleonorą Magdaleną siedzą na ozdobnym tronie, przy którym stoi dwójka najstarszych dzieci cesarskiej pary, Józef i Maria Elżbieta. Nad nimi ukazuje się w blasku oko symbolizujące Boga, od którego, z obłoków zstępuje światło i symbole bożego błogosławieństwa: ręka przekazująca insygnia władzy, uskrzydlony wieniec laurowy. Przed tronem, na stopniach, stoją zwycięscy dowódcy bitwy wiedeńskiej. Pierwszy po prawym boku cesarza, jako jedyny na niego patrzący, stoi Jan III. Warto zwrócić uwagę na skrupulatnie oddany strój polskiego króla, wyraźnie odróżniający się od innych dowódców.
Na pierwszym planie leżą łupy oraz klęczy czterech jeńców w orientalnych strojach, oddających hołd zwycięzcom.
Ten kunsztowny triumf objaśniają w pewien sposób dwa przedstawienia bitewne umieszczone w górnych rogach ryciny: po lewej stronie bitwa pod Ostrzyhomiem, po prawej – pod Wiedniem.
polecane
Na rozległym polu, zamkniętym na horyzoncie pasmami wzgórz i wypełnionym zmasowanym wojskiem, wznosi się pięciostopniowy cokół. Na nim, …
Kompozycja alegoryczna zdobiąca kartę przedtytułową książki poświęconej historii Gdańska. W górnej części kompozycji przedstawiony został Jan III Sobieski. …