Bitwa pod Warszawą - dzień 3 (Grafika, scena historyczna)
- Autor: nieznany
- Według obrazu: Erik Dahlbergh
- Wydanie pierwsze:
- Czas powstania: 1696
- Wydawca:
- Materiał/Technika: miedzioryt, akwaforta
- Wydanie kolejne:
(Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska) - Data wydarzenia: 30 lipca 1656
- Przedstawiona osoba: Karol X Gustaw
- Miejsce wydarzenia: Warszawa
- Instytucja przechowująca: Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
- Miejsce przechowywania: Warszawa
- Państwo: Polska
- Wymiary: 29,6 x 55,5 cm
- Numer inwentarza: Wil.5847
To trzecia z serii grafik, prezentujących zapis bitwy toczącej się w dniach 28–30 lipca 1656 r. pod Warszawą, na prawym brzegu Wisły, w okolicach Pragi, Bródna i Białołęki. Naprzeciwko wojsk Rzeczypospolitej stanęły zjednoczone siły szwedzko-brandenburskie pod dowództwem Karola Gustawa i Fryderyka Wilhelma II. Po trzech dniach zaciętych walk obrońcy miasta musieli skapitulować, co ukazuje jedna ze scen na tej rycinie, przedstawiającej końcowy etap zmagań – w prawym dolnym rogu, pod baldachimem rozpiętym na drzewach, król Szwecji przyjmuje symboliczne klucze do bram miejskich.
polecane
„Potop” szwedzki to najbardziej wstydliwy okres w życiu Jana Sobieskiego. Wespół z prawie całą armią kwarcianą zdradził swego …
Informacja o chorążym koronnym pojawia się w relacjach Jana Długosza, który opisywał bitwę pod Grunwaldem. Zadaniem chorążego było …
Przed rozpoczęciem pracy nad Trylogią Henryk Sienkiewicz w 1880 roku napisał do przyjaciela - Mścisława Godlewskiego: „język dawny …