Bitwa pod Wiedniem (Grafika, scena historyczna)
- Autor:
- Według obrazu:
- Wydanie pierwsze:
- Czas powstania: po 1683
- Wydawca: Leonhart Loschge
- Materiał/Technika: akwaforta, miedzioryt, papier
- Wydanie kolejne:
(Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska) - Data wydarzenia: 12 września 1683
- Przedstawiona osoba: Jan III Sobieski, Maksymilian II Emanuel, Jan Jerzy III Wettyn, Jerzy Franciszek Kulczycki, Karol V Lotaryński, Jerzy Fryderyk książę Waldeck
- Miejsce wydarzenia: Kahlenberg
- Instytucja przechowująca: Wien Museum
- Miejsce przechowywania: Wiedeń
- Państwo: Austria
- Wymiary: 32,3 x 40,5 cm
- Numer inwentarza: HMW 169.751
- Inne egzemplarze:
scena historyczna, Castello Sforzesco, Raccolta delle Stampe Achille Bertarelli, Mediolan, Włochy
Fot. egzemplarz z ©Wien Museum
Bitwa ukazana została ze wzgórz Kahlenbergu. Na głównym planie, po lewej stronie rozpoznać możemy dowódców wojsk przybyłych z odsieczą pod Wiedeń: Jana III, Maksymiliana II Emanuela, Jana Jerzego III Wettyna, Karola V Lotaryńskiego oraz Jerzego Fryderyka księcia Waldeck. Zgodnie z ówczesnym zwyczajem przedstawiania bitew, poszczególne postaci oznaczone zostały kolejnymi literami alfabetu, które odnoszą do umieszczonej poniżej legendy. Dzięki temu jesteśmy w stanie zidentyfikować osoby, miejsca i sceny ukazane na obrazie, nawet nie znając przebiegu bitwy ani innych wizerunków.
Na dalszych planach ryciny widzimy wojska schodzące ze wzgórz Kahlenbergu i walczące w ruinach klasztoru. Niżej, rozległy teren podwiedeński, na którym toczone są walki, oraz fortyfikacje tureckie. W oddali miasto i szeroko rozlany Dunaj.
Dolną część przedstawienia zajmuje pokaźny kartusz ułożony z łupów bitewnych i podtrzymywany przez trzech jeńców. Wewnątrz kartusza podpis sceny (Warhaffter Entsatz der Statt Wien) i trzy przedstawienia dobrze znane z innych rycin związanych z bitwą wiedeńską. Po lewej stronie sztandar wielkiego wezyra wzięty w bitwie i wysłany przez Sobieskiego do papieża jako potwierdzenie zwycięstwa wojsk chrześcijańskich. Po prawej – odrys awersu i rewersu medalu wydanego z okazji wyzwolenia miasta. W centrum natomiast wizerunek Jerzego Franciszka Kulczyckiego, który wsławił się tym, że podczas oblężenia wydostał się z Wiednia w przebraniu tureckim, przeszedł niezauważony przez obóz wroga i zaniósł do Karola V Lotaryńskiego poselstwo z prośbą o pomoc. W ten sam sposób, bezpieczny miał wrócić do miasta z odpowiedzią. Na rycinie widzimy go właśnie w orientalnym stroju, tak jak według tradycji ikonograficznej miał wyglądać podczas całej operacji.
polecane
Jan III ukazany jest na wspiętym koniu na tle widocznej sceny z triumfalnym wjazdem po zwycięskiej bitwie pod …
Na tle panoramy Wiednia i otaczających go wojsk heroizowany portret zwycięskich wodzów armii, przybyłych z odsieczą obleganemu miastu.Na …
Fot. ©Wien Museum Rycina jest przykładem szeroko rozpowszechnionego wzorca graficznego ukazującego sztandar wielkiego wezyra, który Sobieski wysłał spod Wiednia …
Jerzy Franciszek Kulczycki (właściwie Kolczycki lub Kólczycki, ok. 1640 – 1694), tłumacz języka tureckiego i dragoman Kompanii Handlu …