Dwugłowe popiersie Janusa – emblematyczna dekoracja postumentu bramy triumfalnej (Rysunek, alegoria i apoteoza)
- Autor: Gottfried Peschwitz
- Czas powstania: 1677
- Instytucja przechowująca: Biblioteka PAN w Gdańsku
- Miejsce przechowywania: Gdańsk
- Państwo: Polska
- Materiał/Technika: papier, tusz, pióro, lawowanie
- Przedstawiona osoba:
- Przedstawione wydarzenie:
- Wymiary: 31,6 x 20,8 cm
- Numer inwentarza: Ms 2442, karta 145
Kompozycja emblematyczna ujęta dwiema laurowymi gałązkami przedstawia dwugłowe popiersie na postumencie. Jest to przedstawienie boga Janusa, który według rzymskiej mitologii posiadał dzięki Saturnowi dar widzenia przeszłości i przyszłości. Janus był bogiem przemian i czasu, początku i końca, a także wojny i pokoju. Przez poetów gdańskich do Janusa przyrównywany był król Jan III Sobieski, który miałby tak jak jego starożytny poprzednik posiadać umiejętność widzenia i obserwowania przeszłości, a także wybiegania myślą w przyszłość. Dzięki temu posiadał cechy niezbędne dobremu władcy: przezorność i roztropność w działaniu. Podziw dla króla wyraża dewiza u dołu kompozycji: MIRANDVS IMAGINE (Godnym podziwu wizerunkiem).
polecane
![Antyk, czyli żywioł tradycji](https://www.wilanow-palac.pl/image_cache/3515_article_list/57_siemiginowski_zimowe_zajecia_w_domu_wiesniaczym_georgiki.jpg)
Na początku był Homer. Do uniwersalnych w swej wymowie dzieł epickich tego arcypoety nawiązują po dzień dzisiejszy twórcy …
![Villa Nova Ovidiana czyli: Dlaczego Metamorfozy?](https://www.wilanow-palac.pl/image_cache/15279_article_list/pigmalion_i_wenera_plaskorzezba_elewacja_palac_wilanow.jpg)
Analizując program ikonograficzny pałacu wilanowskiego Mariusz Karpowicz w klasycznej już pracy Sztuka oświeconego sarmatyzmu skupił się na roli …