Liga Święta (Grafika, alegoria i apoteoza)
- Autor:
- Według obrazu:
- Wydanie pierwsze:
- Czas powstania:
- Wydawca:
- Miejsce wydania:
- Materiał/Technika:
- Wydanie kolejne:
(Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska) - Przedstawiona osoba: Jan III Sobieski, Leopold I Habsburg, Innocenty XI, Marcantonio Giustiniani
- Przedstawione wydarzenie: Założenie Ligi Świętej
- Instytucja przechowująca: Palazzo Madama – Museo Civico d’Arte Antica
- Miejsce przechowywania: Turyn
- Państwo: Włochy
- Wymiary: 23,2 x 17,7 cm
- Numer inwentarza: 7742/Sila
Rycina w sposób alegoryczny przedstawia utworzenie Ligi Świętej, która od 5 marca 1684 zrzeszała przeciw Turcji Rzeczpospolitą, cesarstwo i Wenecję. Centralne miejsce kompozycji zajmuje papież Innocenty XI, a wokół jego tronu klęczą cesarz, wenecki doża i polski król. Władcy trzymają w rękach tasiemki, które papież splata w jedno. Nad tą sceną góruje Trójca Święta na obłokach. Od każdej z Osób boskich spływa na papieża promień światła – symbolizujący nadprzyrodzoną mądrość. W ten sposób rycina gloryfikuje antyturecki sojusz, nie tylko ukazując papieskie wsparcie, ale sugerując i boskie.
polecane
Włoska rycina gloryfikuje założycieli Ligi Świętej: papieża Innocentego XI, cesarza Leopolda I, polskiego króla Jana III i weneckiego …
Tryumf pod Wiedniem pojmowany był jako zwycięstwo odniesione za sprawą przymierza katolickich monarchów i chrześcijańkiego świata (orbis christianus). …
Pod Wiedniem znalazł się Sobieski w wyniku zawartego 31 marca 1683 r. w Warszawie z cesarzem rzymskim narodu …