Portret symboliczny Jana III Sobieskiego i Jana II Kazimierza Wazy (Grafika, portret)
- Autor: nieznany
- Według obrazu:
- Wydanie pierwsze: Gesprache in dem Reiche derer Todten... zwischen zweyten Konigen von Polen...
- Czas powstania: 1721
- Wydawca:
- Miejsce wydania: Lipsk
- Materiał/Technika: miedzioryt, akwaforta
- Wydanie kolejne:
(Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska) - Przedstawiona osoba: Jan III Sobieski, Jan II Kazimierz Waza
- Instytucja przechowująca: Biblioteka Narodowa w Warszawie
- Miejsce przechowywania: Warszawa
- Państwo: Polska
- Wymiary: 165 x 125 mm (płyta)
- Numer inwentarza: G.25124
- Inne egzemplarze:
Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa, Polska, portret
Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiu, Wrocław, Polska, portret
Monarchowie w strojach polskich stoją zwróceni lekko ku sobie w architektonicznym wnętrzu z widokiem na niebo. Z lewej Jan III Sobieski w płaszczu królewskim nałożonym na żupan, z szablą u boku, prawą ręką wskazuje na niebo. Z prawej Jan Kazimierz, w futrzanej czapce z kitą i w delii narzuconej na wzorzysty żupan, w lewej ręce dzierży regiment. Między władcami widnieje okrągły (lub owalny) kryty materią stół, na którym znajduje się korona królewska i szaty opata - cel wymownych gestów Sobieskiego oraz Wazy.
Portret jest ilustracją fikcyjnego dialogu, toczonego przez obu monarchów, którzy - jako koronowani władcy - za życia nigdy się nie spotkali. Treść czterowiersza ("Nie musi skrywać się w klasztorze ten, kogo szczęście chce wywyższyć, ono go wszędzie szuka i podnosi aż do nieba, lecz niekiedy ludzie w klasztornej ciszy znajduje więcej słodyczy aniżeli w światowym zgiełku") niewątpliwie nawiązuje do "wywyższonego" militarnym geniuszem Sobieskiego i "skrywającego się w klasztorze" ostatniego Wazy. Rycina nawiązuje także do bardzo wówczas modnych "dialogów umarłych", jako że w 1721 r. nie żył już ani Jan Kazimierz, ani Jan III Sobieski.
polecane
Plany wzmocnienia władzy królewskiej i elekcji kandydata francuskiego jeszcze za życia Jana Kazimierza spotkały się z dużym oporem …
Praktycznie już od śmierci Ludwiki Marii (16 maja) król przestał interesować się sprawami państwa i jego bezpieczeństwa – …