Projekt epitafium Marii Klementyny Sobieskiej w Bazylice św. Piotra w Rzymie (Rysunek, )
Po śmierci Marii Klementyny w 1735 r. papież Benedykt XIV zlecił wykonanie jej nagrobka do Bazyliki św. Piotra w Rzymie. Prace nad koncepcją rzeźby powierzył Pietro Bracciemu. W centrum kompozycji przedstawiona została siedząca młoda kobieta. Ze zwróconą w lewo głową spogląda na tlący się w jej uniesionej dłoni płomień będący wyrazem gorącej miłości do Boga. Kobieta prawą ręką ujmuje owalną masywną ramę będącą miejscem przeznaczonym na portret zmarłej. Ramę obrazu u dołu podtrzymuje stojące putto. Postument, na którym przedstawione zostały postaci, pokryty jest dekoracyjną tkaniną, której końce spływającą w dół po obu stronach kompozycji. Na samym dole widnieją dwa putta trzymające królewskie atrybuty: berło i koronę. Całość zakomponowano w formie piramidalnej.
polecane
![no image](/images/no-image-sobiesciana-article_list.png)
![Edukacja polskich artystów w Rzymie w XVII i XVIII wieku](https://www.wilanow-palac.pl/image_cache/40310_article_list/rzym.jpg)
Słabość władzy królewskiej oraz zła sytuacja polityczno-ekonomiczna mieszczaństwa wskazywane są jako główne powody, dla których w dawnej Rzeczypospolitej …