UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0
Aby wyświetlić poprawnie całą zawartość strony, uruchom wtyczkę Flash w Twojej przeglądarce.
Zobacz jak uruchomić wtyczkę Flash w Chrome.

Polski Grand Tour w XVIII i początkach XIX w. jest zbiorem tekstów ukazujących bogactwo inspiracji i wpływów jakie wywarły te szczególne podróże na naszą kulturę. Czytelnik tomu znajdzie się - obok podróżnego - w centrum drogi, na szlaku, który prowadzi przez Wielką Europę kultury, edukacji, duchowych potrzeb, przyjemności, biznesu i pobytów w kurortach. Polska osiemnastowieczna Wielka Podróż została przez Autorów książki udokumentowana jako uczestnictwo i rzeczywiste współtworzenie kultury europejskiej.



Anioł Stróż

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Malarstwo
Domenico Zampieri zw. Domenichino, kopia warsztatowa ?
Włochy
1615-1641 ?
Olej, płótno
132 x 100 cm
Wil.1713

Domenico Zampieri,  Anioł Stróż_1

Stanisław Kostka Potocki zwrócił uwagę na ten obraz i nabył go do swojej kolekcji, dlatego, że uważał go dzieło wykonane przez Domenichina (1581-1641), cenionego przedstawiciela szkoły bolońskiej. Później sądzono, że jest to osiemnastowieczna kopia oryginału wykonanego przez tego mistrza, który obecnie znajduje się w Museo Nazionale Capodimonte w Neapolu (olej, płótno, 249 x 210 cm; sygnowany i datowany 1615). Malarz wykonał szereg rysunków przygotowawczych do tej kompozycji, których część przechowywana jest w liczbie sześciu w Zamku Windsor pod Londynem oraz pojedyńcze w kolekcjach Fundacji Teylera w Haarlemie oraz w Gabinetto Nazionale delle Stampe w Rzymie.

Domenico Zampieri,  Anioł Stróż_2

Około 1708 r. oryginalne dzieło Domenichina zostało obcięte u góry, w partii nieba, z przedstawieniem Boga Ojca. Wiadomość ta ma szczególne znaczenie w związku z odkryciem dokonanym w trakcie konserwacji wilanowskiego obrazu. Otóż w partii nieba odsłonięto wśród obłoków zarys postaci  Chrystusa  i Boga Ojca, zapewne pozostałości przedstawienia Trójcy Świętej, jak również stwierdzono dokonanie zmian w pierwotnym rysunku  stóp dziecka. Odsłonięte postacie Chrystusa i Boga Ojca są bardzo zbliżone do ich wyobrażeń na trzech rysunkach z kolekcji w Windsorze. Nie wykluczone, że obraz był rozpoczęty w pracowni Domenichina, czyli między 1615 a 1641 r., a ukończony przez jego współpracownika lub ucznia. Możliwe, że nastąpiło to po śmierci Domenichina w drugiej połowie XVII w.

 

Krystyna Gutowska-Dudek

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
45_zrzut_madonny.jpg

Symbolika malarstwa średniowiecznego (e-learning)

Ta prezentacja multimedialna opowiada o malarstwie średniowiecznym. Jak wszystkim wiadomo, obrazy i rzeźby umieszczane w kościołach mają skłaniać do modlitwy …

top_maly_cunctis.jpg

Wszystkim wstęp wolny (film)

Stanisław Kostka Potocki tworzył swoją kolekcję ze znawstwem i pasją. Dobierał dzieła tak, by dały one wyobrażenie o wszystkich okresach i stylach na przestrzeni wieków. W 1805 roku otworzył muzeum w pałacu wilanowskim, dostępne dla wszystkich. Dzieła sztuki miały służyć nie tylko edukacji artystycznej, ale również kształtować gusta estetyczne współczesnych Polaków. Tak jest do dziś.

57_58.aleksandra potocka z lubomirskich .jpg

Skąd się wzięło muzeum? (artykuł, Silva Rerum)

Wyraz muzeum miał w czasach starożytnych inne znaczenie niż dziś. Museion to przybytek Muz. Czasami w Grecji nazywano tak zarośla, …