UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Śmierć odgrywała ważną rolę w kulturze polskiego baroku. Nie tylko kaznodzieje, ale także rzeźby, obrazy, wiersze - w tym także miłosne - napominały: pamiętaj o śmierci i dobrze się do niej przygotuj... Prawdziwy sarmata brał to sobie do serca; zawczasu przygotowywał nagrobek i trumienny konterfekt, a pogrzeby były wydarzeniem nie lada, oczywiście ze zmarłym w głównej roli.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Portret kardynała Jana Kazimierza Denhoffa

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Malarstwo
Malarz włoski
Rzym ?
po 1687 r.
Olej, płótno
67 x 54 cm
Wil.1124

Kanonik Denhoff.jpg

Jan Kazimierz Denhoff, członek jednego z najzacniejszych i najbardziej wpływowych rodów Rzeczpospolitej, urodził się jako syn ówczesnego dworzanina królewskiego, Teodora Denhoffa, i Katarzyny Franciszki von Bessen. Był kardynałem, dyplomatą i rezydentem Jana III Sobieskiego w Rzymie, gdzie z wyśmienitym skutkiem reprezentował interesy Rzeczypospolitej. Po zwycięstwie pod Wiedniem w imieniu króla wręczył papieżowi Innocentemu XI zdobyty na Turkach sztandar Mahometa, który zawieszono pod sklepieniem Bazyliki Św. Jana na Lateranie. Przekazał w darze również inne trofea oraz słynny list, w którym król, który sam o sobie lubił mówić rex orthodoxus (król prawowierny) zwięźle, w duchu pokory chrześcijańskiej raportuje zwycięstwo: Venimus, vidimus, Deus vicit. Wizerunek Denhoffa odznacza się wysokim poziomem artystycznym. Styl obrazu wykazuje cechy barokowego malarstwa włoskiego, na obecnym etapie badań nie sposób jednak przesądzić jednoznacznie, kto był jego autorem.

Kanonik Denhoff_fragment 3.jpg

Portretowany przedstawiony został w półpostaci, en trois quarts. Uwagę widza przyciąga nieco pociągła twarz, o szlachetnych rysach i przenikliwym inteligentnym wejrzeniu. Odziany w strój kardynalski – różowy mucet z szarymi rabatami, spod którego widać rękaw białej rokiety wykończony koronką i różową piuskę. Serdeczny palec prawej ręki dostojnika zdobi okazały pierścień, w dłoni trzyma czerwony biret kardynalski, na piersiach, na purpurowej wstędze nosi order Miechowitów. Uroku portretowi przydaje miękki modelunek światłocieniowy, wydobywający postać z mroku neutralnego tła.

Dominika Walawender-Musz

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
Kardynał Jan Kazimierz Denhoff.JPG

Denhoff Jan Kazimierz h. własnego (artykuł, Silva Rerum)

Denhoff Jan Kazimierz h. własnego (1649-1697), kardynał. Imiona otrzymał po ojcu chrzestnym, królu Janie Kazimierzu. Już w r. 1666 dostał …

44_jan iii rycina simona_miedzioryt 1696 thomassina.jpg

Venimus, vidimus, Deus vicit - Przybyliśmy, zobaczyliśmy, zwyciężył Bóg (artykuł, Silva Rerum)

W taki sposób Jan III miał listownie oznajmić papieżowi o swoim zwycięstwie pod Wiedniem. Jednak powiedzenie to – jak się …

44_pogrzeb marii klementyny.jpg

Umrzeć w Wiecznym Mieście (artykuł, Silva Rerum)

Pierwszym, który odnotował stare polskie inskrypcje nagrobne znajdujące się w kościołach Rzymu był Szymon Starowolski. Znajdujemy je w wydanym w …