UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Wczesnonowożytne, niderlandzkie uniwersytety w Lowanium, Lejdzie, kolegia akademickie w Antwerpii, Douai, Bredzie, Utrechcie, czy w Groningen przyciągały humanistycznie uformowanych mieszkańców Rzeczypospolitej. To całkowicie zrozumiałe, skoro sposób postrzegania starożytności greckiej i rzymskiej, który na trwałe wpłynął na kulturę europejską, był w znacznym stopniu dziełem niderlandzkich intelektualistów, takich jak: Erazm z Rotterdamu, Justus Lipsjus, Ericius Puteanus i Hugo Grotius.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Portret króla Jana III

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Malarstwo
Malarz nieznany
Polska
po 1683 r.
Olej, płótno
74,3 x 60 cm
Wil.1986

Portret króla Jana III.jpg

Król przedstawiony na tym kameralnym portrecie w półpostaci, zwrócony torsem na wprost, a twarzą ¾ w prawo, nawiązuje kontakt wzrokowy z widzem. Jego chorobliwie otyła twarz, z mocno zaznaczonym podwójnym podbródkiem, to cecha anatomiczna, która sugeruje, że wizerunek powstał w ostatnich dekadach życia. Jan III ma ciemne, krótko półokrągło przycięte włosy i długie, zamaszyste wąsy z podkręconymi końcami. Wąskie łuki uniesionych brwi i pionowe zmarszczki na czole nadają jego twarzy marsowego, surowego wyrazu, który potęgują lekko rozchylone, jakby wydęte w grymasie władczego półsłowa usta. Oczy brązowe, nos cienki z garbem. Monarcha odziany jest w strój polski: złocisty wzorzysty żupan zapinany na dwa rzędy małych, kwadratowych guzów, z prawdopodobnie skórzanym pasem ukośnie przecinającym pierś i czerwoną podbitą futrem delię z kołnierzem z ciemnobrązowego futra, zapiętą pod szyją szeroką zaponą ozdobioną czarnymi kaboszonami. Tło obrazu neutralne, ciemnozielone.

W zbiorach Muzeum w Kórniku znajduje się bardzo podobny portret (ol., pł., 71 × 58 cm, Galeria Obrazów 290). Nieco odleglejsze analogie zdradza konny, całopostaciowy Portret Jana III na tle bitwy przechowywany w Muzeum Pałacu w Wilanowie, przedstawiający króla w niemal identycznym stroju.

Tego typu konterfekty powstawały zarówno na zlecenie monarchy, jak i na zamówienie możnych spoza dworu, a celem ich było rozpowszechnienie sławy zwycięzcy spod Wiednia i uczynienie rozpoznawalnym jego oblicza.

Dominika Walawender-Musz

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
Portret króla Jana III w lamparciej skórze.jpg

Portret króla Jana III w lamparciej skórze (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Malowany w zgodzie z prawdą psychologiczną i dbałością o szczegóły portret Jana III należy do dość rzadkich pod względem ikonograficznym …

adoracja_imienia_jezus_kryptoportrety_jana_iii_marii_kazimiery.JPG

Kryptoportrety Jana III (artykuł, Silva Rerum)

Kościół seminaryjny w Warszawie przechowuje feretron z 1677 roku, dawniej własność Arcybractwa Różańcowego przy kościele Matki Boskiej Zwycięskiej oo. Dominikanów-Obserwantów …