PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Coffin portrait of Zygmunt Tarło (?)

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Malarstwo
Poland
2nd half of the 17th century
Oil on copper
33 x 44.6 cm
Wil.1978

57_zygmunt tarło.jpg

In Poland, the “multifaceted beauty” of European Baroque art found particular expression in the coffin portrait. Such likenesses emerged in the Commonwealth in connection with the burial ceremony, which in Old Polish culture was extremely stately in order to accentuate the exceptionality of the end of earthly existence. This approach was linked with a comprehension of death as a supplement to life and a moment of passage to another world. The importance of that moment and respect for the deceased required a suitable setting. A so-called castrum doloris (castle of grief) specially erected in a church, was composed of a catafalque supporting the coffin with a portrait of the deceased and special-occasion architecture in the form of a tent or a pyramid decorated with allegorical symbols. One of the elements of the embellishment was a realistic portrait of the “dead person” gazing directly at the participants of the ceremony, as if the deceased was personally attending the funeral.

The likeness was affixed to the shorter side of the coffin and hence, as a rule, was in the shape of a hexagon or an octagon. It was painted on sheet metal, usually copper or pewter, and subsequently put on display in the church or buried together with the deceased.

Krystyna Gutowska-Dudek

2015-09-23
Portret rodzinny Wiśniowieckich

Sarmatism and European culture

The concepts ”Sarmatians” or ”Sarmatian” appear in Polish historiography at least from the mid-fifteenth century. According to assorted chroniclers’ accounts, …

rycerz_a_oleszczynski_1837_38_bn.jpg

Chivalric death in Sarmatian culture

The nobility in the Commonwealth, although it transformed into landowners in the 16th century, always claimed to belong to the …

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Organizator

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookies. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem