PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Anioł Stróż

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Malarstwo
Domenico Zampieri zw. Domenichino, kopia warsztatowa ?
Włochy
1615-1641 ?
Olej, płótno
132 x 100 cm
Wil.1713

Domenico Zampieri,  Anioł Stróż_1

Stanisław Kostka Potocki zwrócił uwagę na ten obraz i nabył go do swojej kolekcji, dlatego, że uważał go dzieło wykonane przez Domenichina (1581-1641), cenionego przedstawiciela szkoły bolońskiej. Później sądzono, że jest to osiemnastowieczna kopia oryginału wykonanego przez tego mistrza, który obecnie znajduje się w Museo Nazionale Capodimonte w Neapolu (olej, płótno, 249 x 210 cm; sygnowany i datowany 1615). Malarz wykonał szereg rysunków przygotowawczych do tej kompozycji, których część przechowywana jest w liczbie sześciu w Zamku Windsor pod Londynem oraz pojedyńcze w kolekcjach Fundacji Teylera w Haarlemie oraz w Gabinetto Nazionale delle Stampe w Rzymie.

Domenico Zampieri,  Anioł Stróż_2

Około 1708 r. oryginalne dzieło Domenichina zostało obcięte u góry, w partii nieba, z przedstawieniem Boga Ojca. Wiadomość ta ma szczególne znaczenie w związku z odkryciem dokonanym w trakcie konserwacji wilanowskiego obrazu. Otóż w partii nieba odsłonięto wśród obłoków zarys postaci  Chrystusa  i Boga Ojca, zapewne pozostałości przedstawienia Trójcy Świętej, jak również stwierdzono dokonanie zmian w pierwotnym rysunku  stóp dziecka. Odsłonięte postacie Chrystusa i Boga Ojca są bardzo zbliżone do ich wyobrażeń na trzech rysunkach z kolekcji w Windsorze. Nie wykluczone, że obraz był rozpoczęty w pracowni Domenichina, czyli między 1615 a 1641 r., a ukończony przez jego współpracownika lub ucznia. Możliwe, że nastąpiło to po śmierci Domenichina w drugiej połowie XVII w.

 

Krystyna Gutowska-Dudek

2011-05-27
top_maly_cunctis.jpg

Wszystkim wstęp wolny

Stanisław Kostka Potocki tworzył swoją kolekcję ze znawstwem i pasją. Dobierał dzieła tak, by dały one wyobrażenie o wszystkich okresach i stylach na przestrzeni wieków. W 1805 roku otworzył muzeum w pałacu wilanowskim, dostępne dla wszystkich. Dzieła sztuki miały służyć nie tylko edukacji artystycznej, ale również kształtować gusta estetyczne współczesnych Polaków. Tak jest do dziś.

57_58.aleksandra potocka z lubomirskich .jpg

Skąd się wzięło muzeum?

Wyraz muzeum miał w czasach starożytnych inne znaczenie niż dziś. Museion to przybytek Muz. Czasami w Grecji nazywano tak zarośla, …

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Organizator

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookies. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem