Edukacja zmysłowa – komentarz do programu edukacyjnego
Program edukacyjny do wystawy Natura ciekawości. Prace Agnieszki Cieślińskiej-Kaweckiej i zbiory wilanowskie buduje wielowarstwową narrację wokół zjawiska ciekawości i kolekcjonerstwa. Środkami wyrazu i narzędziami, które postanowiliśmy włączyć w konstruowane propozycje, były różnorodne zabiegi i nawiązania do postrzegania zmysłowego i multisensoryczności. Dlatego też, aby zaangażować naszych gości w doświadczanie wystawy, postanowiliśmy stworzyć i opisać przestrzenie poświęcone różnym zmysłom. Wśród interaktywnych elementów ekspozycji warto wymienić możliwość wsłuchania się w „śpiew” porostów – grzybów zlichenizowanych – którymi inspiruje się artystka. Zagrają subtelnie, wzbudzą zachwyt, a może skłonią do głębokiej refleksji. Organizmy te, jedne z bardziej nieoczywistych gatunków, jakie występują na terenie historycznych ogrodów Wilanowa, są często pomijane w codziennej percepcji wrażeniowej. Spragnieni olfaktorycznych wrażeń zwiedzający odkryją tajemniczą szafkę i ukryte drzwiczki, w których wnętrzu odnajdą dwa flakoniki: inspirowany twórczością artystki i wyjątkowym obrazem: „Męczeństwo świętych Kryspina i Kryspiniana”. Wystawa przełamie w odbiorcach poczucie biernej obserwacji instalacji obiektów, poprzez zaangażowanie zmysłu dotyku, nieskrępowani będą mogli dotknąć fantazyjnego ogona lub żaby kaszuarki.
Ciekawość jest motorem napędowym działalności człowieka. W programie edukacyjnym postanowiliśmy podjąć i rozwinąć wątek biologicznych – fizjologicznych i psychologicznych – przyczyn natury ciekawości i związanych z tym konsekwencji. Istotną częścią wystawy są eksponaty będące fragmentem kolekcji Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Część zaplanowanych spotkań będzie zatem skupiała się na kontekście dziejów kolekcjonerstwa na przykładzie zbiorów wilanowskich oraz historii przyrodniczych poszukiwań i potrzeby porządkowania świata kultury i natury.
Wydarzeniami łączącymi różne wątki narracyjne, a także tłumaczącymi wizję wystawy, jej cel i prezentowane prace – będą oprowadzania przez zaproszoną do współpracy artystkę prof. Agnieszkę Cieślińską-Kawecką oraz kuratorkę wystawy prof. Dorotę Folgę-Januszewską. Spotkania te mają na celu podkreślenie możliwości czerpania inspiracji z dawnych poszukiwań i współczesnej, autorskiej interpretacji artystki.
Rozwiązania i materiały informacyjne zostały tak przygotowane, aby wszyscy zainteresowani, w tym również osoby z niepełnosprawnościami, mogli bez przeszkód i zgodnie ze swoimi możliwościami obejrzeć ekspozycję, poznać jej założenia oraz różnorodne treści skupione wokół prezentowanych obiektów.
Do najważniejszych i najciekawszych obiektów przygotowaliśmy większy pakiet rozwiązań dostępnościowych. Najbliżej przyjrzymy się obrazowi „Męczeństwo świętych Kryspina i Kryspiniana” Aerta van den Bossche. To jeden z najcenniejszych w Polsce przykładów twórczości formacji zwanej primitifs flamands – malarzy działających w XV wieku głównie w południowych Niderlandach, zwłaszcza we Flandrii. To wyjątkowe dzieło na wystawie doczeka się:
- audiodeskrypcji do obrazu,
- wersji dotykowej wybranych fragmentów,
- informacji w tekście łatwym do czytania i rozumienia oraz w polskim języku migowym,
- kart z informacjami opracowanymi z wykorzystaniem piktogramów.
Podobny pakiet rozwiązań zostanie przygotowany do kilku obiektów z wilanowskich zbiorów.
Z myślą o osobach, które z różnych powodów nie będą mogły zwiedzić wystawy, przygotujemy oprowadzanie wideo (również w polskim języku migowym). Aby pomóc osobom z problemami sensorycznymi w przygotowaniu się do wystawy, opracujemy przedprzewodnik, w którym będą opisane zaplanowane rozwiązania sensoryczne oraz cały wystrój wystawy.
Osoby z niepełnosprawnościami będą mogły również uczestniczyć w wydarzeniach edukacyjnych, wśród których zaplanowaliśmy oprowadzanie z tłumaczeniem na polski język migowy oraz oprowadzanie z audiodeskrypcją.