PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Lekcje muzealne online – zaproś muzeum do szkoły

lekcje online.jpg

Zapraszamy do skorzystania z muzealnych zajęć online na żywo przygotowanych z myślą o szkołach! Na uczniów i ich opiekunów czekają doświadczeni edukatorzy, którzy przybliżą interesujące zagadnienia w formie rozmowy, prezentacji, quizów i zagadek. W programie zajęć online znalazły się zajęcia jednorazowe oraz dwa cykle poświęcone historii i obyczajom dawnej Rzeczypospolitej i Europy.

Zajęcia historyczne

  • Podróże w karecie (6–9 lat) – gra
    Król Jan III zamówił nową karetę! Wybierzmy się w drogę z Gdańska do Wilanowa i przyprowadźmy ją królowi! Będziemy mogli poznać rzemieślników tworzących powozy i zmierzyć się z trudami podróży w XVII wieku. Czy uda nam się uniknąć spotkania ze zbójcami grasującymi po drogach?
  • Czas na bal! (6–9 lat) – gra
    Dziś wieczorem w Wilanowie rozbrzmi wesoła muzyka. Król Jan III i królowa Marysieńka zapraszają gości na bal maskowy. Cały dwór ogarnęła gorączka przygotowań, które utrudnia psotna wydra króla. Pomóż parze królewskiej wybrać kostiumy, przygotować salę balową i naucz się dworskich ukłonów. Czy zdążysz, zanim rozpocznie się karnawałowe przyjęcie?
  • Wizyta u króla (10–12 lat)
    Podgolona czupryna czy peruka? Kontusz czy pludry? Jakim człowiekiem był Jan Sobieski? Co lubił i kto podbił serce zwycięzcy spod Wiednia? Poznajmy bliżej wielkiego władcę i jego rezydencję!
  • Nie taka słaba płeć! (10−12 lat)
    Rzucamy wyzwanie stereotypom! Niezwykłe kobiety z przeszłości, które mimo wielu przeszkód podążały za swoimi marzeniami, mogą być dla nas inspirującymi przykładami. Zapraszamy na lekcję każdego, kto choć raz w życiu stracił wiarę w swoje możliwości i usłyszał, że się „nie nadaje”, bo jest dziewczynką / chłopcem / za wysoki / za niski / nie dość bystry − a w głębi serca czuł, że byłby świetny!  
  • W gościnie u Mości Rotmistrza (10–12 lat) – gra 
    Rotmistrz Rybiński słynie z gościnności i… długich opowieści o spotkaniu z królem Janem III. Dzisiaj zaprasza nas do swojego majątku! Razem z rodziną rotmistrza weźmiemy udział w codziennych pracach wokół dworu szlacheckiego. Będzie też czas na gry i zabawy – Rybińscy kochają zagadki! Podobno w apteczce domowej jest mumia. Ciekawe, do czego służy!
  • Mitologiczne śledztwo w Wilanowie (10‒12 lat) – gra
    Król Jan od miesiąca nie zmrużył oka. Co jest przyczyną jego niepokoju? Co wydarzyło się ostatniej nocy? Wspólnie przeszukamy miejsce zdarzenia, zbierzemy tropy, a jeśli nadejdzie chwila zwątpienia, poprosimy o radę wyrocznię delficką. Przesłuchamy również świadków zdarzenia i poprosimy ich o zrelacjonowanie przebiegu feralnej nocy. Plotki głoszą, że w sprawę wmieszani są mitologiczni bogowie i herosi.
  • Pobudka (13–19 lat)
    Co dziś może rozbudzić w nas chęć do bycia lepszym, do pracy nad sobą? Stanisław Żółkiewski, pradziad Jana III, zalecił synowi, by uczył się od niego cnoty i prawdziwego trudu. Odnosząc się do postaci słynnych bohaterów historycznych, porozmawiamy o tym, jakie cechy powinien posiadać autorytet, by być wzorem godnym do naśladowania.
    Zajęcia dofinansowano z programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Niepodległa”.
  • Wilanów perłą baroku (13–19 lat)
    Pałac w Wilanowie, nazywany perłą baroku, to miejsce, które pozwala poznać i zrozumieć nie tylko sztukę baroku i jej cechy stylistyczne, ale też uchwycić ducha tej epoki.
  • Kultura sarmacka (13–19 lat)
    Przejawy staropolskiej kultury sarmackiej towarzyszą nam również dzisiaj, choć nie zawsze jesteśmy ich świadomi. O Sobieskim nieraz mówiono „Sarmata na tronie”. Przekonajmy się, ile z tego sarmatyzmu można zobaczyć w Wilanowie.

Zajęcia przyrodnicze

  • Król ogrodnik (6–9 lat)
    Praca w ogrodzie przynosi dużo radości. Nawet sam król Jan III z przyjemnością zajmował się ogrodami oraz dbał o to, aby zachwycały pięknem i oryginalnością. W trakcie zajęć poznamy zasady tworzenia ogrodu barokowego, dowiemy się, jakie rośliny uprawiano w królewskim ogrodzie oraz jakie owoce lubiła jeść królowa Marysieńka. Poznamy także licznych sprzymierzeńców ogrodnika. Lekcja ta będzie zachętą dla uczniów do jedzenia warzyw i owoców!
  • Wilanowskie obserwatorium przyrody (10–15 lat)
    Jakie rośliny i zwierzęta zobaczyć można w królewskich ogrodach? Co sprawia, że żyje w nich tak wiele ptaków i owadów? Podczas zajęć dowiemy się, dlaczego to historyczne miejsce jest ważną ostoją dla wielu organizmów. Pokażemy także, po jakich cechach rozpoznawać można różne gatunki zwierząt i roślin oraz jak wyglądają ślady i tropy pozostawiane przez parkowe zwierzęta.
  • Style w ogrodach (16–19 lat)
    Oprawę pałacu w Wilanowie stanowią wspaniałe ogrody. Od wschodu do pałacu przylega dwupoziomowy ogród barokowy. Na północy i południu rozciągają się malownicze parki krajobrazowe zwane angielskimi. Czym różnią się ogrodowe style? Jakie niezwykłe rośliny zobaczyć można w wilanowskich ogrodach? W czasie zajęć pokażemy, jak zmieniała się moda ogrodowa od XVII do XIX wieku na przykładzie ogrodów wilanowskich.
  • Przyroda w miastach (13–19 lat)
    Miasto to szczególny ekosystem, który człowiek dzieli z licznymi gatunkami zwierząt i roślin. Jakie są to gatunki, czym różnią się ich populacje od tych poza miastem? W czasie spotkania opowiemy o rodzimych i egzotycznych gatunkach roślin i zwierząt, które zobaczyć można w mieście, o zagrożeniach, na jakie narażona jest przyroda w obszarach zurbanizowanych, oraz o enklawach dzikiej natury takich jak rezerwat przyrody Morysin.

Zajęcia rekonstrukcyjne

  • Przy stole – o kulturze i historii (7–19 lat)
    Podczas zajęć opowiemy, jakie zasady panowały przy stole za czasów króla Jana III i które z nich przetrwały do dziś. Dowiecie się, które miejsce przy stole zająć, kiedy i jakimi sztućcami zacząć jeść. I jak to wreszcie jest z łokciami na stole – można oprzeć czy nie?
  • W staropolskiej kuchni (7–19 lat)
    Kuchnia staropolska pełna była zagadek, kontrastów i niecodziennych połączeń smakowych. To doborowa mieszanka wielu kultur, w której tradycje Zachodu doprawione są wyraźnymi smakami Wschodu. Podczas zajęć poznamy dawne smaki i tradycje, razem zgłębimy historię barokowej kuchni. Z pomocą edukatorów kulinarnych poznamy dania przyrządzane według przepisów z pierwszych polskich książek kucharskich. Zapraszamy na wirtualne warsztaty kulinarne, na których przybliżmy kuchnię króla Jana III.
  • Smaki Warszawy (15–19 lat) | NOWOŚĆ!
    Kuchnia polska po 1918 roku to bogata mieszanka różnych tradycji kucharskich, gustów, możliwości i mód. Opowiemy, jaką transformację przeszła kuchnia w tamtych czasach, oraz zastanowimy się, co zostało ze spuścizny kuchni staropolskiej. Przyjrzymy się kuchniom mniejszości narodowych, żyjących w ówczesnej Polsce, oraz prześledzimy, jaki wpływ miały one na nasze tradycje kulinarne. Wspólnie odbędziemy wirtulany spacer po najsławniejszych warszawskich restauracjach i kawiarniach!
  • Karnawał w kuchni staropolskiej (7–19 lat) | NOWOŚĆ!
    Podczas zajęć poznacie dawne smaki i tradycje związane z karnawałem. Edukatorzy opowiedzą m.in. o tym, dlaczego żegnano się z mięsem i jakie dania wzbudzały największy podziw. Wspólnie przyjrzymy się obrazowi Pietera Bruegla „Walka karnawału z postem” i poszukamy różnic w postrzeganiu świata oraz stosunku do jedzenia w tych dwóch ważnych okresach roku. Pokażemy przykłady staropolskich przepisów kulinarnych, m.in. na pączki migdałowe czy biankę. Może zainspirują one Was do przygotowania tych dań w domu?
    Zapraszamy od 24 stycznia do 2 marca 2022 r.

Cykl „Kultura staropolska”

Cykl zajęć online przybliżających polskie korzenie, polecanych zwłaszcza dzieciom i młodzieży polonijnej. 

  • Na sarmackim dworze (10–12 lat) 
    Jak wyglądało życie na sarmackim dworze? Prześledźmy losy szlachcica i szlachcianki od narodzin, poznajmy związane z nimi tradycje i obyczaje. Jak wyglądała nauka szkolna, czy dawniej istniała edukacja domowa? Z jakim ceremoniałem wiązał się szlachecki ślub, a z jakimi pogrzeb? Poznajcie sekrety z życia szlachty!
  • Portret Sarmaty (10–16 lat)
    Opowieść o obyczajach staropolskich, wylotach kontusza, grzeczności – jaka komu przystoi, oraz o tym, czy rzeczywiście szlachcic na zagrodzie równy wojewodzie, wreszcie o pogrzebach równie wystawnych jak śluby... 
  • Od dworu do pałacu – architektura a codzienność (10–16 lat)
    Jak wyglądały domy mieszkańców dawnej Rzeczypospolitej? Gdzie jadano posiłki i co znajdowało się w folwarku? Na zajęciach dowiemy się, jak wyglądało otoczenie dawnych Polaków i jak wpływało na ich życie. 
  • Rzeczpospolita wielu narodów: międzynarodowe korzenie polskiej kultury (10–16 lat)
    Rzeczpospolita Obojga Narodów, ale… „koń turek, chłop mazurek, czapka magierka, szabla węgierka” – kultura staropolska czerpała z wielu źródeł. Jak obecność wielu grup etnicznych i zróżnicowanie kulturowe wpływało na całokształt Rzeczypospolitej i co z tej spuścizny pozostało nam do dzisiaj? 
  • Rośliny i zwierzęta w kulturze polskiej (10–16 lat) 
    Jakie znaczenie mają w kulturze orzeł, niedźwiedź, sowa i bóbr? Która roślina już w średniowieczu została objęta ochroną gatunkową i dlaczego? Jakie jabłka lubiła najbardziej królowa Marysieńka i kim był czworonożny pupil króla Jana III? Zapraszamy do wysłuchania opowieści o niezwykłych roślinach i zwierzętach, z których wiele można zobaczyć w wilanowskich ogrodach.

Cykl „Po wiedzę! Podróże z Janem Sobieskim”

Zajęcia online w formie gry fabularnej przybliżające życie codzienne w XVII-wiecznej Rzeczypospolitej Obojga Narodów i Europie. Polecane zwłaszcza dzieciom i młodzieży polonijnej. 

  • Czego Jaś się nie nauczy…  – gra
    Jan Sobieski przez całe życie interesował się nowinkami naukowymi, a kiedy tylko mógł, sięgał po książkę. Czy tego nauczył się w domowym zaciszu w Żółkwi, czy też może w Krakowie? Razem z Jasiem i Marasiem, jak czule nazywał synów Jakub Sobieski, zmierzymy się z surowymi nauczycielami XVII-wiecznymi, przekonamy się, że łacina wcale nie jest językiem martwym oraz dowiemy, dlaczego w podróż warto zabrać ze sobą wannę. I tak, będzie praca domowa!
  • Listy z podróży – gra
    Podróżowanie po XVII-wiecznej Europie z pewnością było ekscytujące, ale i niebezpieczne. Na drogach grasowali zbójcy, w nieprzebytych lasach łatwo było się zgubić, a karczmarze nieraz zawyżali ceny dla gości z dalekich krain. Jeśli uda się nam wyjść cało z opresji, trzeba będzie, zgodnie z nakazem ojca, wszystko opisać w listach. Tylko jak to zręcznie ująć, by rodzice z przyjemnością czytali nasze opowieści przy kominku w Żółkwi albo z dumą pokazywali co lepsze fragmenty sąsiadom?
  • Kogo dziwi wielbłąd? – gra
    Podróżnicy zwykle zwracają uwagę na to, co w jakiś sposób zaskakuje. Mogą to być budowle niezwykłych rozmiarów, stroje i zwyczaje innych ludów, rzeczy piękne i kosztowne, jak również przyroda i krajobrazy. Co wprawiało w zdumienie wędrowców z Rzeczypospolitej? Jakie rośliny i zwierzęta po raz pierwszy zobaczyli w Amsterdamie? A czy dla Was wielbłąd jest zwierzęciem egzotycznym? Przybliżymy nieznane jeszcze w tamtym czasie pojęcia gatunków obcych oraz inwazyjnych, które dzisiaj mają ogromne znaczenie.
  • Czy Król Słońce olśniewa? – gra
    Francja Ludwika XIV była potęgą, a Król Słońce wyznaczał trendy w całej Europie. Czy tak było również w czasie, gdy młodzi Sobiescy przybyli do Paryża? Z pewnością znaleźli w kraju nad Sekwaną wiele rzeczy godnych uwagi, między innymi taniec…
  • W Wilanowie króla Jana III – gra
    Spotkanie z dawnymi towarzyszami zagranicznych wojaży z pewnością ucieszy króla. Nie jest on już niesfornym Jasiem, ale poczucie humoru, zamiłowanie do tańca i gry w karty nie opuściły Jego Wysokości. Zapowiada się dzień pełen atrakcji i nasza pomoc z pewnością się przyda. Przy okazji zwiedzimy królewską rezydencję, sprawdzimy, czy słusznie nazywają Wilanów „małym Wersalem”, a może odkryjemy w pałacu wpływy innych kultur…

Można zamówić wybrane tematy lekcji online bądź skorzystać z całego cyklu.  Zajęcia pozwalają na realizację założeń podstawy programowej dla szkół polonijnych z zakresu tworzenia wypowiedzi (zarówno mówienia, jak i pisania), wiedzy o Polsce, w tym przybliżenia postaci Jana Sobieskiego, kwestii związanych ze szkodliwością stereotypów, tożsamością i wielokulturowością, a także znajomości przyrody polskiej.


Rezerwacja:

t: (+48) 798 290 977 lub (+48) 22 544 28 50 (pon.–pt., godz. 9–16)

m: bilety@muzeum-wilanow.pl

Koszt zajęć: 200 zł od grupy

Czas trwania: około 45 min. (oprócz zajęć rekonstrukcyjnych, która trwają ok. 60 min.)

Po telefonicznym lub mejlowym ustaleniu terminu Biuro Rezerwacji prześle opiekunowi grupy link, pod którym odbędzie się lekcja online. Prosimy o rozesłanie informacji i linku uczniom. W zajęciach można wziąć udział za pośrednictwem dowolnego urządzenia z dostępem do internetu. Zachęcamy nauczycieli do wspólnego uczestniczenia.


Prosimy o zapoznanie się z regulaminem organizacji zajęć online oraz instrukcją logowania:

2020-05-06
dekoracja_stiukowa_miedzy_galeria_poludniowa_a_lapidarium.jpg

Odkrycie XVII-wiecznej dekoracji | film

Podczas prac konserwatorskich w pałacu w Wilanowie natrafiliśmy na zachowaną dekorację z XVII wieku. Przez ponad 150 lat była ukryta …

44_portret konny jana iii sobieskiego , bibl.nar._1.jpg

Dzień śmierci Jana III Sobieskiego

17 czerwca 1696 roku rozpoczął się jak każdy zwyczajny dzień w Wilanowie. Król Jan III Sobieski udał się na poranną …

26_sztuka-mariakazimiera1295.jpg

Marysieńka. Tajemnice pałacu wilanowskiego

Muzeum Pałacu w Wilanowie i Historia Bez Cenzury razem!Opowiemy wam o kimś fantastycznym. Opowiemy wam o dziewczynie, która mimo przeciwności …

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Organizator

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookies. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem