Półmisek dekoracyjny
karta katalogowa kolekcji
Rzemiosło artystyczne
Caspar Kornmann
Niemcy, Augsburg
2. poł. XVIII w.
Srebro, repusowanie, cyzelowanie
4,5 x 27,5 x 40 cm
Wil.5607
Sygn. na krawędzi kołnierza: litery CKM w wydłużonym owalu, znak miejski Augsburga
Przykładem obecnego dawniej w zbiorach wilanowskich złotnictwa augsburskiego jest półmisek owalny z dość wysoko podniesionym kołnierzem pokrytym trybowanymi wątkami rocaille`ów, małżowin i gałązek kwiatowych. Całą powierzchnię lustra zajmuje kompozycja przedstawiająca dwie zwrócone do siebie grupy ludzi. Po prawej stronie widnieje postać mężczyzny z sumiastym wąsem, w wieńcu laurowym na głowie, w zbroi karacenowej z dekoracyjnym maszkaronem na ramieniu oraz przewieszonym przez ramię płaszczem, z ręką wspartą na kiju. Przy jego nogach stoi pies myśliwski. Za plecami mężczyzny ukazano trzech zbrojnych z tarczą i lancą. Po lewej stronie sceny widać ciężarną kobietę w długiej sukni, z wyraźnie według ówczesnej mody odsłoniętym dekoltem, z rękami złożonymi na wydatnym brzuchu. Otacza ją trzech żołnierzy w zbrojach. Pomiędzy grupami w tle schematycznie zarysowano architekturę. Umieszczone na krawędzi znaki wskazują na augsburskiego złotnika Caspara Kornmanna (1713–1764), mistrza od 1747 r.
Srebra augsburskie, podobnie jak i gdańskie, wymieniane były w inwentarzach wilanowskich już od czasów śmierci króla Jana III. Ich obecność podkreślali również Skimborowicz i Gerson, wymieniając kilka tac ze scenami na lustrach: półmisek owalny […] ma na dnie płaskorzeźbę wystawiającą Wenerę w ogrodzie, u której ucha schylony Amor […] wyrób augsburski; dwie augsburskie wielkie tace z XVI wieku […] mniejsza wytłaczana, rococo na dnie piękną mieści rzeźbę Nioby z dziećmi padającemi pod strzałami Apollina, który unosi się w obłokach; półmisek owalny […] wystawia na dnie scenę mitologiczną na tle krajobrazu […] wiek XVII. Augsburg oznacza cecha „szyszka” (Skimborowicz, Gerson 1877, s. 136–138). Zakupiony do zbiorów półmisek wymaga dalszych badań porównawczych, jako że twórczość tego złotnika jest mało znana.
Joanna Paprocka-Gajek
Polecane
Taca
Taca ze sceną all`antica na lustrze, przedstawia triumfalny powrót króla Jana III spod Wiednia. Nawiązuje do uroczystych triumfów władców rzymskich. Para królewska siedzi w czterokołowym rydwanie na wzór antyczny.
Srebra francuskie w zbiorach wilanowskich
Katalog towarzyszący wystawie „Srebra francuskie w zbiorach wilanowskich” ukazującej zespół sreber użytkowych: serwisy stołowe i przybory toaletowe pochodzące z początku XIX w.
Komplet sztućców ze srebra złoconego z dekoracją niellowaną
W grudniu 2019 r. do zbiorów Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie zakupiono oryginalny – niellowany – zestaw nakryć …