PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Tazza

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Malarstwo
Pierre or Jean III Pénicaud (?) (fl. in Limoges, third quarter of the 16th century)
Limoges
ca. 1575-1600
Painting enamel on copper
24 x 18.5 cm
Wil.201

26_sztuka-patera201.jpg

This covered tazza standing on its foot and decorated with en grisaille painting enamel and gilding on a black background is one of the most valuable enamel works in the Wilanów collection. The inside of the bowl presents, simultaneously, two final events from the love story of Amor and Psyche: the arrival of Psyche at the Olympus (at bottom) and the marriage of Amor and Psyche at the Olympus (central scene). These depictions are based on the famous book by Lucius Apuleius of Madura (2nd century CE), entitled Metamorphoses, or the Golden Ass. The book gained an enormous popularity in 15th century Italy, which subsequently spread to other European countries. Episodes from the story were used in painting and sculpture. The story of Amor and Psyche is depicted in the 17th century murals by Michelangelo Palloni which decorate the garden galleries at the Palace of Wilanów. In the 16th century, the theme was often used by the enamellers of Limoges, who usually modelled their work on the series of 32 engravings by Master of the Die and Agostino Veneziano according to Raphaël and Michiel Coxi.

The direct inspiration for the Wilanów tazza probably came from the woodcuts by Bernard Salomon based on the above-mentioned series of engravings and published by Jean Maugin in a 1546 Paris edition of Apuleius. The scene depicting the marriage of Amor and Psyche on the enamelled plaque by Pierre or Jean III Pénicaud (in the Walters Art Gallery collection in Baltimore) is based on the same source. Depicted on the stem and the foot of the tazza are marine deities at play: Nereids and Tritons, winged genii with outstretched arms and emblems with war trophies. The interior of the lid is decorated with four medallions with antique heads, and the exterior - with four similar medallions and putti at play.

Tomasz Igrzycki

2015-09-09
Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Organizator

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookies. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem